واکاوی مولفههای سبک زندگی مدیران در حکمرانی اسلامی از دیدگاه امام خامنهای
محورهای موضوعی : حکمرانی اسلامیاصغر رجبی ده برزوئی 1 , محمد بیدگلی 2
1 - گروه معارف، واحد تهران شمال، دانشگاه آزاد اسلامی ،تهران، ایران
2 - گروه حقوق، واحد ورامین- پیشوا، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران
کلید واژه: سبک زندگی, مسئولیتپذیری, امام خامنهای, حکمرانی اسلامی, مدیران اسلامی,
چکیده مقاله :
سبک زندگی اسلامی در سالهای اخیر مورد توجه و تاکید امام خامنهای بوده است.سوال از چگونگی سبک زندگی مدیران در نظام جمهوری اسلامی ایران به لحاظ فلسفه سیاسی، یک پرسش جدی و بنیادی است. تاثیرات منفی سبک زندگی غربی را می توان در ابعاد فردی و اجتماعی مدیران اسلامی در مواردی مشاهده نمود. سبک زندگی از دیدگاه امام خامنهای میتواند به عنوان یک نقشه راه و دکترین مورد استفاده کلیه نهادها، موسسات و مدیران در تمام ردههای مدیریتی قرار گیرد. در پژوهش حاضر تلاش شده به این سئوال پاسخ داده شود که مولفههای سبک زندگی مدیران در حکمرانی اسلامی از دیدگاه امام خامنهای چیست؟ یافتههای این تحقیق با تکیه بر اندیشه امام خامنه-ای عبارتند از: ایمان،عقلانیت،عدالت اجتماعی،سادهزیستی، مسئولیتپذیری ، مشورتپذیری و اصلاح الگوی مصرف میباشند. پژوهشگران در این مقاله با استفاده از روش توصیفی- تحلیلی با اتکا به منابع مکتوب کتابخانهای و مقالات به بررسی این موضوع میپردازند.دستاوردهای این پژوهش از نوع کاربردی است زیرا سبک زندگی مدیران به عینیتهای بیرونی جامعه اشاره دارد.
The Islamic lifestyle has been the focus and emphasis of Imam Khamenei in recent years. The question of the lifestyle of managers in the Islamic Republic of Iran is a serious and fundamental question in terms of political philosophy. The negative effects of the western lifestyle can be seen in the personal and social dimensions of Islamic managers in some cases. The lifestyle from Imam Khamenei's point of view can be used as a road map and doctrine by all institutions, institutions and managers at all levels of management. In this research, an attempt has been made to answer this question, what are the lifestyle components of managers in Islamic governance from Imam Khamenei's point of view? The findings of this research, based on the thought of Imam Khamenei, are: faith, rationality, social justice, simplicity of life, responsibility, consultability and modification of the consumption pattern. In this article, the researchers investigate this issue by using the descriptive-analytical method, relying on written library sources and articles. The results of this research are practical because the lifestyle of managers refers to the external objects of society.
_||_