ارائه مدلی مفهومی جهت تبیین عوامل کلیدی موثر بر نگرش کارکنان نسبت به سیستمهای اطلاعاتی مالی(مورد مطالعه: شرکت نفت مناطق مرکزی ایران)
محورهای موضوعی :
مطالعات رفتاری در مدیریت
احسان عابدی
1
1 - استادیار گروه مدیریت بازرگانی دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران شمال
تاریخ دریافت : 1401/05/23
تاریخ پذیرش : 1401/05/23
تاریخ انتشار : 1392/02/01
کلید واژه:
مدل پذیرش فناوری,
عوامل کلیدی موفقیت,
نگرش کاربران,
سیستم اطلاعاتی مالی,
چکیده مقاله :
ویژگیها و مزایای سیستمهای اطلاعاتی موجب شده است که استفاده از این فناوریها در شرکتها از جایگاه ویژهای برخوردار شود. همچنین با افزایش رو به رشد اهمیت سیستمهای اطلاعاتی مالی و اقدامات مهمی که توسط شرکتها در خصوص ارائه خدمات الکترونیکی مالی در کشور صورت گرفته است و با توجه به رشد تعداد استفادهکنندگان از این سیستمها، برای شرکتها الزامی است که درک بهتری از کاربران این سیستمها داشته باشند تا بستر مناسبی برای پیادهسازی آنها فراهم شود. در پژوهش حاضر سعی شده است تا عوامل موثر بر نگرش کارکنان شرکت نفت مناطق مرکزی ایران در خصوص سیستمهای اطلاعاتی مالی بررسی شوند تا با کمک یافتههای حاصل از این پژوهش در جهت استقبال هرچه بیشتر از این شیوه ارائه خدمات مالی و همسویی با روند جهانی دراین خصوص گام برداریم. نتایج حاصل از تحلیل دادهها نشان میدهد که با طراحی سیستمهای ارائه دهنده خدمات مالی به صورتی ایمن و با امکان ارائه خدمات بدون خطا و قطعی به کارکنان، ارائه خدمات متنوع مالی، اطلاع رسانی به موقع در خصوص این خدمات، آموزش کارکنان در خصوص چگونگی استفاده از این خدمات و تلاش در راستای ایجاد نگرش مثبت در کارکنان از طریق طراحی بستههای تبلیغاتی مناسب، شرکتها میتوانند به جایگاه متمایزی در ارائه این خدمات به کارکنان دست یابند.
چکیده انگلیسی:
Due to the increasing importance of Financial Information Systems and the critical actions taken by companies in order to offer electronic financial services in Iran and also according to the increasing number of companies using Financial Information Systems services, it is essential for managers to understand users better. Only through this comprehension they are able to develop strategies and tactics to attract and sustain their users. In this study we have investigated the influential factors in Financial Information System user’s attitude. Electronic questionnaires were applied for data gathering through a case study of Iranian Central Oil Fields Company users. According to research findings and conclusions it is suggested to apply different marketing strategies for different age groups, provide users with the opportunity of using financial services electronically and achieving good experiences, and present information and training focusing on Financial Information Systems benefits.
منابع و مأخذ:
تونکه نژاد، ماندنی، (1397)، نگرش مشتریان نسبت به خرید اینترنتی در فروشگاه های زنجیره ای شهروند، پایان نامه کارشناسی ارشد،دانشکده حسابداری و مدیریت دانشگاه علامه طباطبایی تهران
سرمد، زهره، بازرگان، عباس، حجاری، الهه، (1395)، روش های تحقیق در علوم رفتاری، انتشارات آگاه، چاپ دوازدهم
کاتلر، فیلیپ، آرمسترانگ، گری،(1394 )، اصول بازاریابی، بهمن فروزنده، نشر آتروپات، چاپ چهارم، اصفهان
موون، جان. سی. مینور، میشل. اس، (1397)، رفتار مصرف کننده، عباس صالح اردستانی، نشر آن، چاپ اول، جلد اول، تهران
Chen, Su-Jane& Chang, Tung-Zong, (2015), A descriptive model of online shopping process: some empirical results, International Journal of Service Industry Management, Volume 14, No. 5, pp. 556-569
Chung-Hoon Park, Young-Gul Kim, (2015), Identifying key factors affecting consumer purchase behavior in an online shopping context, International Journal of Retail & Distribution Management, Volume 31. No. 1, pp. 16-29
Didier G.R. Soopramanien, Alastair Robertson, (2018),Adoption and usage of online shopping: An empirical analysis of the characteristics of ‘‘buyers’’ ‘‘browsers’’ and ‘‘non-internet shoppers, Journal of Retailing and Consumer Services. (Paper available at elsevier.com/locate/jretconser)
Jarvenpaa, S.L& Todd, P.A,(2009), Consumer reactions to electronic shopping on the world wide web, International Journal of Electronic Commerce ,No.20, pp.59-88
Jayawardhena, Chanaka,(2016), Personal values’ influence on e-shopping attitude and behaviour, Internet research, Vol.14,No.2, pp.127-138
Kai-ming Au, Alan, Enderwick, Peter,(2012), Cognitive model on attitude towards technology adoption, Journal of Managerial Psychology, Vol.15, No. 4, pp. 266-282
Minijoon Jun, Shaohan Cal; )2013(,The key determinants of Internet Banking service quality: a content analysis; International journal of bank marketing, Volume 19, Number 7, pp.276-291
Philip Gerrard et al;) 2018(,Why consumers are not using Internet Banking: a qualitative Study; Journal Of services marketing, Volume 20, Number 3, pp.160-168
PikkarainenT et al,2016, Consumer acceptance ofonline banking: anextension of thetechnology acceptancemodel, Internet Research, Volume 14 · Number 3 pp. 224–235
Sefton,D.(2018), Daily web surfing now the norm, USA Today, www.usatoday.com /life/cybe r/tech /ctvh591.htm
Segares A.H.;(2009), Assessing the unidimensionality of measurement : a paradigm and illustration within the context of information system; International Journal of Management Science ,Vol.25, No.1
Seock, Yoo-Kyoung, ) 2015(,Analysis of clothing websites for young customer retention via the internet, Virginia Poly technique institute
Shim,S., Drake,M.F.,(2002)," Consumer intention to Utilize Electronic Shopping",Journal of direct marketing,No.4,pp.22-33
Shwu-Ing Wu, (2015), The relationship between consumer characteristics and attitude toward online shopping, Marketing Intelligence & planning, Volume 21 Number .1, pp. 37-44
Vichuda Nui Polatoglu, SerapEkin;)2013(,An empirical investigation of the Turkish consumer acceptance of internet banking services; International journal
_||_