ارزیابی درونی گروه مدیریت بازرگانی دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران شمال (مقطع کارشناسی)
محورهای موضوعی : مطالعات رفتاری در مدیریتنازنین بنی اسدی 1 , فاخته اسحاقی 2 , رضا محمدی 3
1 - عضو هیات علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران شمال و مدیر گروه ( ۱۳۹۴-۱۳۹۷) رشتههای مدیریت بازرگانی و مدیریت مالی، مقطع کارشناسی
2 - دانشجوی دکتری مدیریت آموزشی دانشگاه شهید بهشتی و پژوهشگر مرکز تحقیقات سازمان سنجش آموزش کشور
3 - عضو هیات علمی مرکز تحقیقات سازمان سنجش آموزش کشور
کلید واژه: دانشگاه آزاد اسلامی, ارزیابی درونی, کیفیت آموزش عالی, واحد تهران شمال, ارزیابی آموزشی, گروه آموزشی مدیریت بازرگانی,
چکیده مقاله :
این پژوهش با هدف اجرای ارزیابی درونی، در گروه مدیریت بازرگانی دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران شمال (مقطع کارشناسی) و به منظور تحلیلی جامع از کیفیت آموزشی فعالیتهای گروه و ارائه راهکار برای بهبود و ارتقا آن انجام شده است. در این خصوص دادهها از 4 جامعة آماری شامل مدیر گروه، اعضاء هیأت علمی (6 نفر) به روش تمام شماری جامعه های اساتید مدعو (74 نفر)، دانشجویان (جامعه 2270نفر) ودانشآموختگان سه سال اخیر (1395 الی 1397) (1337 نفر) به روش نمونه گیری تصادفی با استفاده از جدول مورگان، گردآوری و تحلیل شده است.در این پژوهش ارزیابی 7 عامل: جایگاه سازمانی، مدیریت و تشکیلات ؛ هیأت علمی ؛ دانشجویان ؛ دورههای آموزشی و برنامههای درسی گروه ؛ فرایند یاددهی ـ یادگیری، دانشآموختگان و امکانات و تجهیزات بر اساس 27 ملاک و 93 نشانگر انجام شده است. در این راستا با توجه به آییننامهها و بخشنامه های دانشگاهی، عملکرد سه سال گذشته و انتظارات اعضاء هیأت علمی گروه، الزاماتی برای هر نشانگر جهت قضاوت تدوین شده است. وضعیت موجود گروه با الزامات تعیین شده که مشخص کننده وضعیت مطلوب گروه میباشد، مقایسه و سطح مطلوبیت هر نشانگر مشخص گردیده است.نتایج ارزشیابی نشان میدهد که کیفیت هر 7 عامل بطور کلی در سطح نسبتامطلوب قرار دارد ولی به تفکیک نشانگرها در 20 نشانگر از سطح مطلوب، در 51 نشانگر از سطح نسبتا مطلوب و در 22 نشانگر از سطح نامطلوب برخوردار است. همچنین بر اساس نتایج ارزیابی هر عامل، پیشنهادهایی جهت رفع کاستی های موجود و بهبود کیفیت گروه ارائه شده است.لازم به ذکر است این پژوهش اولین تجربه اجرای ارزشیابی آموزشی به شکل حاضر، در یکی از گروه های آموزشی دانشگاه آزاد است و میتواند زمینه ساز اجرای این فرایند در سایر گروه های آموزشی این دانشگاه باشد.
_||_