تبیین الگوی تاثیر رهبری اخلاقی بر آوای کارکنان با نقش میانجی یادگیری سازمانی (مطالعه موردی کارکنان ادارات ورزش وجوانان غرب کشور)
محورهای موضوعی : رفتار سازمانی در ورزشمحمدسعید کیانی 1 , شهاب بهرامی 2
1 - دانشجوی دکتری گروه مدیریت ورزشی ، واحد کرمانشاه،دانشگاه آزاد اسلامی،کرمانشاه،ایران
2 - استادیار گروه مدیریت ورزشی ، واحد کرمانشاه،دانشگاه آزاد اسلامی،کرمانشاه،ایران
کلید واژه: یادگیری سازمانی, رهبری اخلاقی, آوای کارکنان,
چکیده مقاله :
هدف پژوهش حاضر تبیین الگوی تاثیر رهبری اخلاقی بر آوای کارکنان با نقش میانجی یادگیری سازمانی (مطالعه موردی کارکنان ادارات ورزش وجوانان غرب کشور) بود. پژوهش حاضر توصیفی و از نوع همبستگی بود. جامعة آماری پژوهش حاضر را تمامی کارکنان ادارات کل ورزش و جوانان استان های غرب کشور ( کرمانشاه ، ایلام و کردستان) تشکیل دادند، که شامل 190 نفر گردید. نمونة تحقیق، بر اساس جدول مورگان، 123 نفر تعیین شد. از سه پرسشنامه آوای کارکنان، پرسشنامه یادگیری سازمانی و پرسشنامه رهبری اخلاقی در کار به عنوان ابزار پژوهشی جهت جمعآوری داده ها استفاده گردید. جهت تحلیل یافته های تحقیق از آزمون تحلیل مدلیابی معادلات ساختاری استفاده گردید. نتایج نشان داد که فرضیات تحقیق مورد تایید قرار گرفته و یادگیری سازمانی می تواند در رابطه بین رهبری اخلاقی و آوای کارکنان نقش میانجی را داشته باشد. احتمالا رهبری اخلاقی میتواند از طریق تاثیر بر ریسکپذیری کارکنان، گفتو گو و نیز تصمیم گیری مشارکتی به عنوان ابعاد یادگیری سازمانی بر آوای کارکنان تاثیر بگذارد.
Clarification model of the impact of ethical leadership on Employee Voice via Mediating Role of organizational learning (Case Study: General Sport and Young offices employees of west provinces of Iran)AbstractThe aim of this study was to explain the model of impact of ethical leadership on Employee Voice via Mediating Role of organizational learning (Case Study of Youth Sports West Country Office staff). This study was descriptive and correlational. The study statistical population included all staffs of Youth and Sports of west provinces of the Iran( Kermanshah, Ilam and Kurdestan), which includes 190 people. Based on Morgan sample size table 123 staffs as sample were select for study. Questionnaire of employee's voice, questionnaire of organizational learning and ethical leadership questionnaire as research instrument were used to collect data. To analyze the results, structural equation modeling and statistical software LISREL was used. The results showed that the hypothesis has been approved and organizational learning can mediate the relationship between ethical leadership and employee voices. Probably ethical leadership affects employee voice through risk-taking, dialogue and participatory decision-making of employees as aspects of organizational learning.Keywords Ethical leadership, Employee voice, Organizational learning
_||_