تدوین منظر و نقشه راهبردی فدراسیون اتومبیلرانی و موتورسواری با رویکرد کارت امتیازی متوازن
محورهای موضوعی : مدیریت در ورزشعزیزالله ایروان جم 1 , سیداحسان امیرحسینی 2 , مهرزاد حمیدی 3
1 - گروه مدیریت ورزشی، واحد یاسوج، دانشگاه آزاد اسلامی، یاسوج، ایران
2 - دانشیار گروه مدیریت ورزشی، واحد یاسوج، دانشگاه آزاد اسلامی، یاسوج، ایران
3 - دانشیار گروه تربیت بدنی و علوم ورزشی، دانشگاه تهران
کلید واژه: کارت امتیازی متوازن, راهبرد, اتومبیلرانی, موتورسواری,
چکیده مقاله :
هدف پژوهش، تدوین منظر و نقشه راهبردی فدراسیون اتومبیلرانی و موتورسواری با رویکرد کارت امتیازی متوازن بود. روش تحقیق، توصیفی و به صورت مطالعات استراتژیک انجام شد. این پژوهش به لحاظ هدف، کاربردی است و دادههای تحقیق به روش پیمایشی و به صورت کمی و کیفی گردآوری شد. جامعه آماری پژوهش در بخش کیفی، شامل 18 تن از متخصصان صاحبنظر در ورزش اتومبیلرانی و موتورسواری بود و جامعه آماری در بخش کمی، شامل مدیران فدراسیون اتومبیلرانی و موتورسواری و هیأتهای استانی، مدیران باشگاهها و مربیان تیمهای ملی، برابر با 75 نفر بودند. به دلیل محدود بودن اعضا، جامعه آماری با نمونه برابر شد. ابزار تحقیق، پرسشنامه محقق ساخته با عنوان استراتژیهای فدراسیون اتومبیلرانی و موتورسواری بود. برای تجزیه و تحلیل دادهها در بخش کمی از درصد فراوانی و خی دو و در بخش کیفی از نظرات خبرگان، روش استقرای منطقی و جلسات شورای راهبردی استفاده شد. یافتهها نشان داد که فدراسیون اتومبیلرانی و موتورسواری، دارای چهار منظر مالی و توسعه، مشتری، فرایندهای داخلی و یادگیری و رشد، 42 هدف راهبردی است. میتوان نتیجه گرفت که تحقق هدفهایی همچون افزایش مربیان حرفهای و استعدادپرور و افزایش همایشهای علمی و نیز توسعه فرهنگی و اخلاقی، دستیابی به اهدافی همچون افزایش درآمدهای موتورسواری و اتومبیلرانی، جلب حداکثری مشارکتهای بخش خصوصی، افزایش و استمرار مقامها و افتخارات را هموار و به توسعه ورزش اتومبیلرانی و موتورسواری کمک خواهد کرد
The aim of the research was to develop a strategic plan and map of the Federation of Automobile Racing and Motorcycling with a balanced scorecard approach. The research method was descriptive and carried out in the form of strategic studies. This research is practical in terms of its purpose and the research data was collected by survey method and quantitatively and qualitatively. The statistical population in the qualitative section included 18 experts in motor racing and motorcycling, and the statistical population in the quantitative section included managers of the motor racing and motorcycling federation and provincial boards, club managers and national team coaches, equal to 75 people. Due to the limited number of members, the statistical population was equal to the sample. The research tool was a researcher-made questionnaire. For data analysis, frequency percentage and chi-square were used in the quantitative part, and experts' opinions, logical induction method and strategic council meetings were used in the qualitative part. The findings showed that the automobile racing and motorcycling federation has four perspectives of finance and development, customer, internal processes and learning and growth, and 42 strategic goals. It can be concluded that the realization of goals such as the increase of professional and talented trainers and the increase of scientific conferences as well as cultural and moral development, the achievement of goals such as the increase of motorcycling and car racing incomes, the maximum participation of the private sector, will facilitate the increase and continuity of positions and honors.
برزگر، فرامرز (1395) تاریخ ورزش در ایران، چاپ اول، دنیای کتاب.
پیمانفر، محمدحسن؛ الهی، علیرضا؛ حمیدی، مهرزاد (1393) چرا استراتژیها در عمل با شکست مواجه میشوند؟ مطالعهای کیفی در نظام ورزش ایران، مطالعات مدیریت ورزشی، 6(23): 35-52.
خالقی بابایی، سارا؛ کشاورز، لقمان (1397) اجرای راهبردهای توسعه ورزش قهرمانی ایران با رویکرد کارت امتیازی متوازن، تحقیقات کاربردی در مدیریت ورزش، 2 (26)، 11-24.
دبیر، علیرضا (1398) توسعه استراتژیها و برنامههای عملیاتی فدراسیون موتورسواری و اتومبیلرانی جمهوری اسلامی ایران، تحقیقات معاصر در مدیریت ورزش، 9(17): 139-161.
زارع نژاد، وحید؛ ترکفر، احمد؛ امیرحسینی، سیداحسان (1399) طراحی و اجرای استراتژیهای فدراسیون جودو، پایان نامه دکتری، دانشگاه آزاد اسلامی یاسوج.
سهرابیان مقدم، علیرضا؛ صابونچی، رضا؛ شعبانی، عباس (1399) ارائۀ نقشۀ اجرایی فدراسیون قایقرانی کشور براساس کارت امتیازی متوازن، رویکردهای نوین در مدیریت ورزشی، 8(30): 77-87.
شایان مقدم، حسین؛ حمیدی، مهرزاد؛ جلالی فراهانی، مجید (1398) برنامهریزی راهبردی ادارة کل ورزش و جوانان استان تهران و مدل اجرای آن با رویکرد کارت امتیازی متوازن، مطالعات مدیریت ورزشی، 11(54): 243-260.
طیبی، جلال الدین؛ ملکی، محمدرضا (1395) برنامه ریزی استراتژیک، چاپ ششم، ترمه.
عمادی، سمیه؛ گوهری، ظهراب؛ سجادیان، محمد (1400) طراحی نقشه استراتژیک و پیاده سازی استراتژی های ورزش شنای استان فارس با رویکرد کارت امتیازی متوازن، علوم وفنون دریایی، انتشار آنلاین، (مقالات آماده انتشار).
عبدی، حامد؛ سجادی، سیدنصرالله (1388). "مقایسه قارهای نتایج و مدالهای بازیهای المپیک". فصلنامة المپیک، 17(1): 81-90
فرد آر ، دیوید. (1400). مدیریت استراتژیک، پارساییان، علی؛ اعربی، محمد؛ چاپ سی و ششم، دفتر تحقیقات فرهنگی.
کاپلان، رابرت؛ نورتون، دیوید (1394) نقشه استراتژی، ترجمه حسین اکبری و همکاران، انتشارات آسیا، چاپ سوم.
کارگر، غلامعلی؛ غفوری، فرزاد؛ محمدی مقدم، یوسف و مرادی سیاسر، غلامرضا (1395)، "ارائه الگوی عوامل تأثیرگذار بر امنیت رویدادهای ورزشی ایران". فصلنامه انتظام اجتماعی، 8(4): 157-190.
گوهری، ظهراب؛ حمیدی، مهرزاد؛ امیر حسینی، سید احسان (1401) طراحی الگوی جاری سازی استراتژیهای فدراسیون فوتبال ایران به روش کارت امتیازی متوازن، مطالعات مدیریت ورزشی، 14(71).
Brown S. R., & Brughelli, M. (2014). Determining return-to-sport status with a multicomponent assessment strategy: A case study in rugby. Physical therapy in sport, 15(3): 211-215.
Coskun, A., Dinc, M.S., & Tetik, S. (2020). Strategic performance management for soccer clubs: A quantitative model proposal. Journal of Human Sport and Exercise, in press. doi:https://doi.org/10.14198/jhse.2021.164.08.
Kaplan, R., & Norton, D. P. (2014). Balanced Scorecard Success: The KaplanNorton Collection (4 Books). Harvard Business Review Press.
Kaplan, R.S. (2012), “The balanced scorecard: comments on balanced scorecard commentaries, Journal of Accounting & Organizational Change, Vol. 8 No. 4, pp. 539-545.
Kaplan, R. S Norton D. P(2002) translating the balanced scorecard from performance measurement to strategic management Accounting Horizon; March pp: 87-104.
Kozma Miklos, Onodi Annamaria Kazine, (2018). “Measuring business performance in sport”. How the balanced scorecard approach can help sports organisations n operating along strategic objec ves? forum on economics and business. 17(3) p: 17- 40.
Perechuda, I., & Gulak-Lipka, P. (2020). Balanced scorecard decomposition in teams sports federations, Journal of Physical Education and Sport (JPES), 20 (4): 2431 – 2436.
Peter, U., Hazeline, A., Umar, A. & Ahmad, H. (2019) The Implementation of Balance Scorecard and Its Impact on Performance: Case of Universiti Utara Malaysia, International Journal of Accounting & Finance Review. https://doi.org/10.46281/ijafr.v4i1.226.
Peters, G. (2014). The Big Idea: Balanced Scorecards. Business Strategy Review, 25(1): 68-69.
Smith, R. D. (2013). Strategic planning for public relations. London: Routledge.
Quesado, P. R., Aibar-Guzmán, B., & Rodrigues, L. L. (2016). Extrinsic and intrinsic factors in the Balanced Scorecard adoption: An empirical study in Portuguese organizations. European Journal of Management and Business Economics, 25(2), 47-55.
_||_
برزگر، فرامرز (1395) تاریخ ورزش در ایران، چاپ اول، دنیای کتاب.
پیمانفر، محمدحسن؛ الهی، علیرضا؛ حمیدی، مهرزاد (1393) چرا استراتژیها در عمل با شکست مواجه میشوند؟ مطالعهای کیفی در نظام ورزش ایران، مطالعات مدیریت ورزشی، 6(23): 35-52.
خالقی بابایی، سارا؛ کشاورز، لقمان (1397) اجرای راهبردهای توسعه ورزش قهرمانی ایران با رویکرد کارت امتیازی متوازن، تحقیقات کاربردی در مدیریت ورزش، 2 (26)، 11-24.
دبیر، علیرضا (1398) توسعه استراتژیها و برنامههای عملیاتی فدراسیون موتورسواری و اتومبیلرانی جمهوری اسلامی ایران، تحقیقات معاصر در مدیریت ورزش، 9(17): 139-161.
زارع نژاد، وحید؛ ترکفر، احمد؛ امیرحسینی، سیداحسان (1399) طراحی و اجرای استراتژیهای فدراسیون جودو، پایان نامه دکتری، دانشگاه آزاد اسلامی یاسوج.
سهرابیان مقدم، علیرضا؛ صابونچی، رضا؛ شعبانی، عباس (1399) ارائۀ نقشۀ اجرایی فدراسیون قایقرانی کشور براساس کارت امتیازی متوازن، رویکردهای نوین در مدیریت ورزشی، 8(30): 77-87.
شایان مقدم، حسین؛ حمیدی، مهرزاد؛ جلالی فراهانی، مجید (1398) برنامهریزی راهبردی ادارة کل ورزش و جوانان استان تهران و مدل اجرای آن با رویکرد کارت امتیازی متوازن، مطالعات مدیریت ورزشی، 11(54): 243-260.
طیبی، جلال الدین؛ ملکی، محمدرضا (1395) برنامه ریزی استراتژیک، چاپ ششم، ترمه.
عمادی، سمیه؛ گوهری، ظهراب؛ سجادیان، محمد (1400) طراحی نقشه استراتژیک و پیاده سازی استراتژی های ورزش شنای استان فارس با رویکرد کارت امتیازی متوازن، علوم وفنون دریایی، انتشار آنلاین، (مقالات آماده انتشار).
عبدی، حامد؛ سجادی، سیدنصرالله (1388). "مقایسه قارهای نتایج و مدالهای بازیهای المپیک". فصلنامة المپیک، 17(1): 81-90
فرد آر ، دیوید. (1400). مدیریت استراتژیک، پارساییان، علی؛ اعربی، محمد؛ چاپ سی و ششم، دفتر تحقیقات فرهنگی.
کاپلان، رابرت؛ نورتون، دیوید (1394) نقشه استراتژی، ترجمه حسین اکبری و همکاران، انتشارات آسیا، چاپ سوم.
کارگر، غلامعلی؛ غفوری، فرزاد؛ محمدی مقدم، یوسف و مرادی سیاسر، غلامرضا (1395)، "ارائه الگوی عوامل تأثیرگذار بر امنیت رویدادهای ورزشی ایران". فصلنامه انتظام اجتماعی، 8(4): 157-190.
گوهری، ظهراب؛ حمیدی، مهرزاد؛ امیر حسینی، سید احسان (1401) طراحی الگوی جاری سازی استراتژیهای فدراسیون فوتبال ایران به روش کارت امتیازی متوازن، مطالعات مدیریت ورزشی، 14(71).
Brown S. R., & Brughelli, M. (2014). Determining return-to-sport status with a multicomponent assessment strategy: A case study in rugby. Physical therapy in sport, 15(3): 211-215.
Coskun, A., Dinc, M.S., & Tetik, S. (2020). Strategic performance management for soccer clubs: A quantitative model proposal. Journal of Human Sport and Exercise, in press. doi:https://doi.org/10.14198/jhse.2021.164.08.
Kaplan, R., & Norton, D. P. (2014). Balanced Scorecard Success: The KaplanNorton Collection (4 Books). Harvard Business Review Press.
Kaplan, R.S. (2012), “The balanced scorecard: comments on balanced scorecard commentaries, Journal of Accounting & Organizational Change, Vol. 8 No. 4, pp. 539-545.
Kaplan, R. S Norton D. P(2002) translating the balanced scorecard from performance measurement to strategic management Accounting Horizon; March pp: 87-104.
Kozma Miklos, Onodi Annamaria Kazine, (2018). “Measuring business performance in sport”. How the balanced scorecard approach can help sports organisations n operating along strategic objec ves? forum on economics and business. 17(3) p: 17- 40.
Perechuda, I., & Gulak-Lipka, P. (2020). Balanced scorecard decomposition in teams sports federations, Journal of Physical Education and Sport (JPES), 20 (4): 2431 – 2436.
Peter, U., Hazeline, A., Umar, A. & Ahmad, H. (2019) The Implementation of Balance Scorecard and Its Impact on Performance: Case of Universiti Utara Malaysia, International Journal of Accounting & Finance Review. https://doi.org/10.46281/ijafr.v4i1.226.
Peters, G. (2014). The Big Idea: Balanced Scorecards. Business Strategy Review, 25(1): 68-69.
Smith, R. D. (2013). Strategic planning for public relations. London: Routledge.
Quesado, P. R., Aibar-Guzmán, B., & Rodrigues, L. L. (2016). Extrinsic and intrinsic factors in the Balanced Scorecard adoption: An empirical study in Portuguese organizations. European Journal of Management and Business Economics, 25(2), 47-55.