مدیریت ارتباط با مشتری
محورهای موضوعی : پژوهشنامه اقتصاد و کسب و کار
1 - دانشجوی دکتری اقتصاد مالی، گروه اقتصاد، واحد زنجان، دانشگاه آزاد اسلامی، زنجان، ایران
کلید واژه: ", مدیریت ارتباط با مشتری", رضایت مشتری", مشتری وفادار", کسب و کار", رفتار مشتری",
چکیده مقاله :
مشتریان هسته اصلی بنگاههای اقتصادی میباشند، عدم توجه به نیازها و سلایق آنها میتواند یک کسب و کار را از چرخه رقابت بازار خارج نماید. وقتی یک سازمان بدون توجه به نیاز مشتری فقط بر تولید محصول تأکید کند، قطعاً در بلندمدت دچار مشکلات عدیدهای خواهد شد که جبران آن شاید دیگر امکان پذیر نبوده و نهایتاً بنگاه را با ورشکستگی خواهد کشاند. ارتباط با مشتریان در تجارت نقش حیاتی برای شرکتها دارد ارتباطات خوب به کسب و کارها کمک میکند تا اعتمادی دوطرفه بین مشتریان و بنگاهها بر قرار شود. برقراری ارتباط موثرتر با مشتری به طور بالقوه میتواند وضعیت یک بنگاه اقتصادی را بهبود بخشد. به همین علت ارتباط با مشتری به جهت شناسایی نیازها، سلیقهها، نظریات و شکایات آنها امری بدیهی به نظر خواهد آمد. لذا با توجه به اهمیت مدیریت ارتباط با مشتری در بنگاههای اقتصادی، در این پژوهش سعی شده است که با استفاده از روش کتابخانهای و با مطالعه کتابها، مجلات و مقالات معتبر به بررسی جنبههای مختلف مدیریت ارتباط با مشتری پرداخته شود. نتایج این تحقیق بخوبی حاکی از آن است که یک سازمان برای پیشی گرفتن از رقبا و ماندگاری در بازار رقابت می بایست در پی جلب رضایت مشتریان خود باشد.
Customers are the main core of economic enterprises, not paying attention to their needs and tastes can remove a business from the cycle of market competition. When an organization focuses only on product production without paying attention to customer needs, it will definitely face many problems in the long run, which may not be possible to compensate for, and will eventually lead the company to bankruptcy. Communication with customers in business has a vital role for companies. Good communication helps businesses to establish mutual trust between customers and companies. Communicating more effectively with customers can potentially improve a company's bottom line. For this reason, communicating with customers to identify their needs, tastes, opinions and complaints will be obvious. Therefore, considering the importance of customer relationship management in economic enterprises, in this research, it has been tried to investigate various aspects of customer relationship management by using the library method and by studying books, magazines and authentic articles. The results of this research clearly indicate that an organization must seek to satisfy its customers in order to surpass its competitors and survive in the competitive market.
_||_