به کارگیری تحلیل دوپانت با تأکید بر مدیریت سود و عملکرد در پیشبینی سودآوری آتی صنعت بیمه
محورهای موضوعی : پژوهشنامه اقتصاد و کسب و کارسید فخرالدین فخرحسینی 1 , میثم کاویانی 2
1 - دانشیار، گروه حسابداری، دانشکده مدیریت و حسابداری، دانشگاه آزاد اسلامی واحد تنکابن، تنکابن، ایران
2 - استادیار، گروه مالی، دانشکده حسابداری و مدیریت، دانشگاه آزاد اسلامی واحد کرج، البرز، ایران
کلید واژه: صنعت بیمه, مدیریت سود, سودآوری, نسبت&lrm, نسبت دوپانت, های مالی,
چکیده مقاله :
یکی از هدفهای گزارشگری مالی فراهم کردن اطلاعات سودمند به منظور تسهیل تصمیم گیری است. سیستم اطلاعاتی حسابداری به عنوان یکی از منابع تأمین کننده اطلاعات جهت تصمیم گیری استفاده کنندگان دارای اهمیت ویژه ای است. استفاده از تحلیل دوپانت به عنوان ابزار سنجش عملکرد به دههی 1920 باز میگردد و بررسی قابلیت استفاده از آن به منظور پیشبینی سودآوری از موضوعات جالب مدیریت مالی و سرمایهگذاری محسوب میگردد. مقاله حاضر در پی پاسخ به این سوال است که آیا اجزای نسبت دوپانت با تأکید بر مدیریت سود و عملکرد میتواند جهت پیشبینی سودآوری عملیاتی در صنعت بیمه مورد استفاده قرار گیرد؟ لذا برای بررسی این موضوع 14 شرکت صنعت بیمه به روش حذف سیستماتیک به عنوان نمونه آماری انتخاب گردید. دادههای جمع آوری شده در یک دوره 6 ساله و بین سالهای 1394 تا 1399 در نظرگرفته شده که نتایج حاصل از تحلیل رگرسیون نشان میدهد تغییرات حاشیه سود در سطح اطمنان 99 درصد بر سودآوری آتی تاثیر معناداری دارد و همچنین مدیریت عملکرد میتواند از طریق حاشیه سود بر سودآوری آتی تاثیر گذار باشد و مدیریت سود (روبه پایین و بالا) از طریق حاشیه سود بر سودآوری آتی تاثیرگذار نمیباشد.
One of the goals of financial reporting is to provide useful information to facilitate decision making. Accounting information system is one of the sources of information provision for users to decide. The use of the Dupont analysis as a tool for measuring performance dates back to the 1920s and its ability to use it to predict profitability is one of the interesting issues of financial management and investment. The present article seeks to answer the question of whether the components of the Dupont ratio, with emphasis on profit and performance management, can be used to predict operating profitability in the insurance industry. So, in order to investigate this, 14 insurance industry companies were selected as systematic sampling method. The data collected during a period of 6 years and between 2015 and 2020 are taken into account that the results of regression analysis show that the marginal changes in earnings at 99% confidence level have a significant effect on future profitability as well as performance management It can affect the profit margin through the margin of profit, and profit management (upward and downward) does not affect the profit margin on future profitability
_||_