بررسی سطح توانمندی دانشی-فنی و رفتاری کارکنان سازمان فرهنگی تفریحی شهراداری اصفهان
محورهای موضوعی : پژوهشنامه اقتصاد و کسب و کاراکبر اعتباریان 1 , مژگان عارفی 2 , سعید صالحی نژاد 3
1 - استادیار دانشگاه آزاد اسلامی واحد خوارسگان ،استاد راهنما و مشاور
2 - استادیار دانشگاه آزاد اسلامی واحد خوارسگان
3 - کارشناس ارشد دانشگاه آزاد اسلامی واحد خوارسگان
کلید واژه: توانمند سازی, سازمان فرهنگی تفریحی شهرداری اصفهان,
چکیده مقاله :
هدف این تحقیق سنجش توانمندی دانشی-فنی و رفتاری کارکنان سازمان فرهنگی تفریحی شهرداری اصفهان(متشکل از مولفه های تحصیلات،تجربه کاری،مهارت فنی،ارتباطات موثر،خودانگیزی و خود کنترلی) و روش آن توصیفی-پیمایشی است.جامعه آماری آن 716 نفر(همه) کارکنان سازمان فرهنگی تفریحی شهرداری اصفهان بودند و تعداد نمونه از جدول کرجسی و مورگان بایر 252 نفر به دست آمده است.برای گردآوری داده ها از پرسشنامه ای مرکب از پرسشنامه محقق ساخته توانمندی دانشی-فنی پرسشنامه استاندارد هوش هیجانی سییریا شرینک،پرسشنامه ارتباطات سوسمان و کریونوس و پرسشنامه خودکنترلی اشنایدر استفاده شده است که روایی محتوایی آن از نظر صاحبنظران تایید شده و پایایی آن با استفاده از ضریب آلفای کرونباخ محاسبه شده که برابر 0.85 است.نتایج با استفاده از نرم افزار SPSS و روش های آمار توصیفی آزمونهای t تک متغیره،tمستقل،تحلیل واریانس یک طرفه و آزمون توکی تجزیه و تحلیل آماری شده است.نتایج تحقیق نشان می دهد که توانمندی کارکنان در مولفه های تحصیلات،تجربه کاری،مهارت فنی،ارتباطات موثر و خود انگیزی بالاتر از سطح متوسط و در مولفه خود کنترلی پایین تر از سطح متوسط است.همچنین از بعد مدرک تحصیلی،میان کارکنان دیپلمه و لیسانسه تفائتهایی وجود دارد و مشخص شد که شغل کارکنان لیسانسه یا کارشنای،تناسب بیشتری با تحصیلاتشان دارد تا کارمندان دیپلمه.اما از بعد جنسیت،سنوات خدمت و نوع استخدام،تفاوتی در سطح توانمندی کارکنان مشاهده نشد.
The aim of this study is to investigate the level of technical-knowledge and behavioral empowerment of employees at Cultural and Recreative Organization of Esfahan Municipality (including education, experience , technical skill, effective communication, selfmotivation and self-nonitoring, dimensions). Survey on all employees of Cultural and Recreative organization of Esfahan Municipality including formal staff, contract corporate and consultative (in total 716 people). Based on Kerjcie and Morgan table, 252 samples were obtained and randomly classified among the organization was elected vice. The data collection tool was, a questionnaire consisting of the standard ones of sybria shrink emotion intelligence and sussman, krivonos communication and snyder self-monitoring and researcher-designed questionnaire to measure the dimensions of knowledge and technical empowerment. The content validity was confirmed by the experts. Its reliability was calculated through Cronbach,s alpha coefficient and 0.85 was confirmed. The results was analyzed using spss software and using descriptive statistics and t-test, independent t, Tukey one-way ANOVA of variance statistical analysis . The results showed that the level of capability of the employees in components, education, experience, technical skill, effective communications, self-motivation was above average while in self-monitoring was under average. Moreover in dimensions of gender, years of service and type of their employment, no difference was observed at the level of empowerment, but occupation of B. A holders was more congruous with their education in comparison with the diploma holders.