مبانی فقهی قداست تربت حسینی و مراتب آن
محورهای موضوعی : نامه الهیات
1 - گروه فقه و حقوق، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد تهران مرکزی
کلید واژه: تریت حسینی, مراتب شرافت, علت قداست, استشفاء به تربت, قداست تربت,
چکیده مقاله :
یکی از موضوعات فقه شیعی که همواره مورد تردید مخالفین و تشکیک معاندین مذهب قرار گرفته حرمت و شرافتی است که شیعیان برای خاک قبر مطهر حضرت سیدالشهداء علیه السلام معتقدند. این پژوهش بر آن است تا با روش توصیفی و تحلیلی در وهله نخست علت قداست این تربت شریف را تبیین نموده و سپس به مرتبه شرافت آن اشاره کرده و در نهایت به برخی شبهات و استبعادات پیرامون احکام مترتب بر آن پاسخ دهد. یافته های پژوهش حاکی از آن است که بر اساس منابع معتبر عامه قداست تربت حسینی اختصاص به مذهبی دون مذهب دیگر نداشته بلکه ریشه در سنت نبوی دارد لذا حفظ حرمت آن بر تمامی مسلمین اعم از شیعه و سنی واجب می باشد. از جمله احکامی که بر شرافت ویژه این تربیت متفرع می گردد، استشفاء به تربت حسینی است که خدای متعال آن را در مقابل نیت خالصانه و الهی و بدور از دنیاخواهی حضرت سیدالشهداء در جریان عاشورا و شهادت آنحضرت به وی عطا نموده است و استشفا به تربت در منابع عامه مانند استشفا به خاک مدینه و یا استشفاء به قبور برخی از صحابه سابقه داشته و مساله نوظهوری نیست و در این میان تنها وهابیت علم مخالفت بر افراشته اند که عمل آنها در موارد دیگر با چنین مخالفتی در تناقض آشکار قرار دارد
One of the issues of Shiite jurisprudence that has always been questioned by the opponents and skeptics of the religion is the sanctity and honor that Shiites believe for the soil of the tomb of Hazrat Sayyid al-Shuhada (peace be upon him). It points out and finally responds to some doubts and exceptions about the rulings. The findings of the study indicate that according to credible public sources, the sanctity of Torbat Hosseini is not dedicated to a religion other than religion, but has its roots in the prophetic tradition, so maintaining its sanctity on all Muslims, including Shiites and Sunnis. It is obligatoryAmong the rulings that are attached to the special honor of this training is the healing of Torbat Hosseini, which the Almighty God has granted to him against the sincere and divine intention and far from the worldliness of Hazrat Seyyed al-Shuhada during Ashura and his martyrdom, and healing in Torbat. In popular sources such as healing in the land of Medina or healing in the graves of some of the Companions has a history and is not an emerging issue, and only Wahhabism has raised the objection that their actions in other cases are in clear contradiction with such opposition.
_||_