لذت و الم بهشت و جهنم حقیقت است یا مجاز؟ (با رویکردی به نظرات امام خمینی (ره))
محورهای موضوعی : نامه الهیات
1 - استادیار گروه معارف اسلامی، واحد تهران شمال، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران.
کلید واژه: بشارت, امام خمینی (ره), خلود, لذت, الم, حقیقت ومجاز, انذار,
چکیده مقاله :
یکی از گرایشهای فطری انسان، گرایش به لذت و خوشی است که با گریز از الم، همراه است. معنای فطری بودن این گرایش آن است که ساختار روح انسان به گونهای است که نمیتواند از لذت و خوشی صرفنظر کند و یا این که طالب رنج باشد. از سوی دیگر، سهم عمدهای از آیات کریمه قرآن، به بشارت و انذار تعلق دارد. شاید مهمترین مأموریت قرآن کریم، تربیت انسان است. از همین خاستگاه آیات بشارت و آیات انذار در این کتاب آسمانی جایگاه ویژه ای دارد. قرآن کریم با آیات بشارت، مؤمنین و متوسطین و حتی مخالفین را با وعدههای زیبای بهشتی تشویق و تشجیع مینماید و با آیات انذار از عذاب الهی و دوری از رضایت درگاهش همگان را از کسالت و تنبلی و کجروی میترساند. از آنجا که اعتقاد به قیامت نقش بیبدیلی در ژرفا بخشیدن به ایمان دارد، قرآن کریم با استفاده از مظاهر طبیعت محسوس صحنههای مختلف قیامت را برای درک حقیقت ماورایی در قالب برخی از ویژگیهای بهشت و جهنم به تصویر کشیده است، گرچه حقیقت خوشی ها و عذابهای اخروی با واقعیت خوشی ها و عذابهای دنیوی متفاوت است. ما در این پژوهش به نظرات بدیع امام خمینی (ره) در مورد حیات اخروی، حقیقت لذت و الم اخروی، بهشت و جهنم و نیز بحث خلود پرداخته ایم.
One of the intrinsic tendencies of human beings is their disposition for pleasure and escape from suffering. The purpose of Almighty Truth in exalted verses on good tidings is to create such a pleasure in the addressees’ imagination so that they are encouraged to comply with Divine Orders. By contrast, His purpose of sending the verses on warning is to warn the addresses to keep away from forbidden acts so that they are not deprived of ultimate perfection, which is the same closeness to God. What one reads in luminous Qur’anic verses about otherworldly reward and punishment is not comparable to worldly gifts and difficulties. Nevertheless, they disclose the reality of reward and punishment in the hereafter, which is why the pleasure and torment experienced in Paradise and hell, respectively, have been explained so deeply and at a level beyond the capabilities of the human imagination through eloquent verbal manifestations.In this study,the researcher tries to deal with the exotic ideas of Imam Khomeini, who has discussed differing types of heaven and hell, the truth of pleasure and suffering of the afterlife, and immortalitty debate in details.
_||_