اندیشة توحیدی سنایی در مقایسه با ابنعربی
محورهای موضوعی : اسطورهخدابخش اسداللهی 1 , بهنام فتحی 2
1 - استادیارزبان و ادبیات فارسی دانشگاه محقق اردبیلی
2 - کارشناس ارشد زبان و ادبیات فارسی دانشگاه محقق اردبیلی
کلید واژه: سنایی, توحید, شهود, تشبیه و تنزیه, اسماء و صفات, خلق افعال,
چکیده مقاله :
مسئلۀ اساسی در این پژوهش، اندیشۀ توحیدی در آثار سنایی است. این اندیشه، بخشِ مهمی از اندیشههایِ بیشتر عارفانِ مسلمان را تشکیل میدهد. نگارنده در سه بخش میکوشد اندیشۀ توحیدی را در آثار سنایی نشان دهد. برای همین منظور، پس از ذکرِ توحید و اقسامِ آن، در بخشِ اول میگوید که مرادِ سنایی از توحیدِ وجودی، تأکید بر جنبۀ شهودیِ آن است. در بخش دوم بیان میکند که سنایی، ابنعربیوار، راههای معرفتالله را با بحث بر مشخصههایی چون تشبیه و تنزیه، خودشناسی، اسماء و صفات الهی، اقرار به خلقِ افعالِ بندگان ذکر کرده است. در بخش سوم نیز پنج شرطِ مهم را بهعنوانِ شروطِ اصلیِ تحقّقِ توحید از منظرِ سنایی برمیشمارد که عبارتاند از: رفعِ تعیّناتِ بشری، اخلاص، توکّل، تفرید و تجرید. هدف از پژوهشِ پیشرو، بررسی و اثباتِ امکانِ ستایش، شناخت و شناساندنِ باریتعالی است، بهگونهای که بتوان به تشبیه در عینِ تنزیه و تنزیه در عینِ تشبیه (درست بهشیوۀ قرآنی) قائل شد، بهویژه که عارفانِ بزرگِ پس از سنایی، مانندِ عطّار و مولوی گسترشدهندۀ دیدگاهِ توحیدیِ او هستند.
The aim of the present article is to examine the concept of Unity of Being (Tohid) in the thoughts of Hakim Abul-Majd Majdūd ibn Ādam Sanā'ī Ghaznavi (died around 1131), one of the earlier Sufi poets. The article primarily strives to show that the concept of Unity of Being (Tohid) in Sanā'ī's thought is associated with intuition. Next, it is indicated that Sanā'ī, like Ibn Arabi, believes that knowledge of God is based on assimilation and disconnecting God from creation. And finally, it is shown that according Sanā'ī, realization of Tohid is based on removal of Individualities, sincere devotion (Ekhlās), Trust in God (Tavakol), inward solitude (Tafrid) and outward separation (Tajrid).
کتابنامه
قرآن کریم.
ابنعربی. 1375. رسائل ابنعربی (مجموعۀ ده رسالۀ فارسی شده). بهتصحیح نجیب مایل هروی. چ 2. تهران: مولی.
ــــــــ . بیتا. فتوحات مکیه. بیروت: دارالصادر.
ــــــــ . 1389. فصوصالحکم. با توضیح و تحلیل محمدعلی موحد و صمد موحد. چ 4. تهران: کارنامه.
البغدادی الاسفراینی، عبدالقاهر بن محمد. 1411ق/ 1990م. الفرق بین الفرق. تحقیق محمد محییالدین عبدالحمید. بیروت: المکتبه العصریه و ابناء الشریف الانصاری.
حلّی، حسن بن یوسف. 1376. کشفالمراد. ترجمه و شرح بهقلم ابوالحسن شعرانی.
چ 8. تهران: اسلامیه.
خواجه عبدا... انصاری. 1380. طبقاتالصوفیه. با تصحیح و حواشی و تعلیقات عبدالحی حبیبی قندهاری. بهاهتمام و کوشش حسین آهی. چ 2. تهران: فروغی.
ــــــــــــــــــــ . 1388. صدمیدان. بررسی، تصحیح متن، توضیحات و فهرستها از سهیلا موسوی سیرجانی. چ 3. تهران: زوار.
سرّاج طوسی. 1388. اللمع فیالتصوف. ترجمۀ مهدی محبتی. چ 2. تهران: اساطیر.
علاءالدوله سمنانی. 1358. چهل مجلس. بهاهتمام عبدالرفیع حقیقتپور. تهران: چاپخانۀ کاویان.
سنایی. 1360. مثنویهای حکیم سنایی. بهتصحیح مدرس رضوی. چ 2. تهران: بابک.
ـــــ . 1362. دیوان سنایی. بهسعی و اهتمام مدرس رضوی. چ 3. تهران: سنایی.
ـــــ . 1377. حدیقةالحقیقه. بهتصحیح مدرس رضوی. چ 5. تهران: دانشگاه تهران.
السیوطی، جلالالدین. 1373ق. الجامعالصغیر فی احادیث البشیر النذیر. مصر: قاهره.
شفیعی کدکنی، محمدرضا. 1383. تازیانههای سلوک. چ 1. تهران: آگاه.
الشهرستانی، ابی الفتح محمد بن عبدالکریم بن ابی بکر. بیتا. الملل و النحل. تحقیق محمد سید گیلانی. بیروت: دارالمعرفه.
عزّالدین محمود کاشانی. 1386. مصباحالهدایه و مفتاحالکفایه. بهتصحیح جلالالدین همایی. چ 7. تهران: هما.
عطّار نیشابوری. 1372. منطقالطّیر. بهاهتمام سیدصادق گوهرین. چ 5. تهران: علمی و فرهنگی، تهران.
ــــــــــــــ . 1373. مصیبتنامه. با تصحیح نورانی وصال. چ 4. تهران: زوّار.
ــــــــــــــ . 1384. تذکرةالاولیاء. بررسی، تصحیح متن، توضیحات و فهرستها از محمد استعلامی. چ 15. تهران: زوّار.
فروزانفر، بدیعالزمان. 1370. احادیث مثنوی. چ 5. تهران: امیرکبیر.
محمدبن منوّر. 1376. اسرارالتوحید فی مقامات الشیخ ابی سعید. با مقدمه، تصحیح و تعلیقات محمدرضا شفیعی کدکنی. چ 4. تهران: آگاه.
مرتضوی، منوچهر. 1370. مکتب حافظ. چ 4. تبریز. ستوده.
مشکور، محمدجواد. 1384. فرهنگ فِرَق اسلامی. با مقدمه و توضیحات کاظم مدیر شانهچی. چ 4. مشهد: بنیاد پژوهشهای اسلامی آستان قدس رضوی.
مطهّری، مرتضی. 1384. آشنایی با علوم اسلامی. ج 2. چ 29. قم: صدرا.
مولوی. 1360. مثنوی معنوی. بهسعی و اهتمام و تصحیحِ رینولد. ا. نیکلسون. چ7. تهران: امیرکبیر.
نجم رازی. 1373. مرصادالعباد. بهاهتمام محمدامین ریاحی. چ 5. تهران: علمی و فرهنگی.
النسفی، ابوحفص عمر. 1326ق. شرح العقاید النّسفیّه. اسلامبول: طابع و ناشری قریمی یوسف ضیاء.
نیکلسون، رینولد آلین. 1388. تصوف اسلامی و رابطۀ انسان و خدا. با ترجمۀ محمدرضا شفیعی کدکنی. چ 4. تهران: سخن.
یثربی، سید یحیی. 1384. عرفان نظری. چ 5. قم: بوستان.
_||_References
A’nasafi, Abu Hafs Omar. (1326 A.H.). Sharh-ol Aghayed-ol Nasafiyyeh. Istanbul: Tabe’ va Nasheri Gharimi Yusof Zia’.
Alā’oddole Semnāni. (1979/1358H). Chehel Majles. With the efforts of Abdol Rafi’ Haghighatpour. Tehran: Kāviān Publications.
Albaghdadi Al-Esfarayeni, Abdol Ghaher Ibn Mohammad. (1990/1411 A.H.). Al Fargh Bein-al Feragh. Research by Mohammad Mohioddin Abdolhamid. Beirut: Almaktabat-ol Asriah and Abna-e Sharif Al Ansari.
Alsayuti, Jalaloddin. (1373 A.H.). Al-jāme’ As-saghir Fi Ahādis-al Bashir-al Nazir. Egypt: Cairo.
Alshahrestāni, Ab-ol Fat’h Mohammad Ibn Abd-ol Karim Ibn Abi Bakr. (n.d.). Al-melal va Nehal. Research by Mohammad Seyyed Gilāni. Beirut: Dar-ol Mahrefa.
Attār. (1993/1372H). Manteq O’Teir. With the efforts of Seyyed Sādegh Gowharin. 5th ed. Tehran: Elmi va Farhangi.
--------. (1994/1373H). Mosibat Nāmeh. Ed. by Noorāni Vesāl. 4th ed. Tehran: Zavvār.
--------. (2005/1384H). Tazkerat-ol Owlia. Research, edition, annotation, and index by Mohammad Este’lāmi. 15th ed. Tehran: Zavvār.
Ezzoddin Mahmood Kāshāni. (2007/1386H). Mesbāh ol Hedayat va Meftāh ol Kefāyat. Ed. by Jalāloddin Homāyi. 7th ed. Tehran: Homā.
Foruzānfar, Badi-ol Zamān. (1991/1370H). Ahādis Masnavi. 5th ed. Tehran: Amir Kabir.
Helli, Hasan Ibn Yusof. (1997/1376H). Kashf-ol Morad. Int. and Tr. by Abolhasan Sha’rani. 8th ed. Tehran: Eslāmiieh.
Ibn Arabi. (1996/1375H). Rasāel-e Ibn Arabi (10 treatises translated to Persian). Ed. by Najib Māyel Heravi. 2nd ed. Tehran: Mowlā.
--------. (2010/1389H). Fosus ol Hekam. Intr. And research by Mohammad Ali Movahed and Samad Movahed. 4th ed. Tehran: Kārnāmeh.
--------. (n.d.). Fotuhat-e Makkieh. Beirut: Dar ol Sader.
Khājeh Abdollah Ansāri. (2001/1380H). Tabaghat-ol Sufieh. Ed. and annotation by Abdolhayy Habibi Ghandehāri. With the efforts of Hossein Āhi. 2nd ed. Tehran: Forughi.
--------. (2009/1388H). Sad Meidan. Research, edition, annotation, and index by Soheila Mousavi Sirjāni. 3rd ed. Tehran: Zavvār.
Mashkoor, Mohammad Javad. (2005/1384H). Farhang-e Feragh-e Eslāmi. Introduction and annotation by Kazem Modir Shāne chi. 4th ed. Mashhad: Bonyād-e Pazhoohesh-hāye Eslami-e Āstān-e Qods-e Razavi.
Mohammad Ibn Monavvar. (1997/1376H). Asrār-ol Towhid Fi Maghamāt A’sheikh Abi Saeed. Ed. and annotation by Mohammad Reza Shafi’ ī Kadkani. 4th ed. Tehran: Āgāh.
Mortazavi, Manuchehr. (1991/1370H). Maktab-e Hāfez. 4th ed. Tabriz: Sotudeh.
Motahhari, Morteza. (2005/1384H). Āshnāyi ba Olum-e Eslami. Vol. 2. 29th ed. Qom: Sadra.
Mowlavi. (1981/1360H). Masnavi Ma’navi. With the efforts and edition of Reynold A. Nicholson. 7th ed. Tehran: Amir Kabir.
Najm-e Rāzi. (1994/1373H). Mersād Al Ebād. With the efforts of Mohammad Amin Riāhi. 5th ed. Tehran: Elmi va Farhangi.
Nicholson, Reynold Alleyne. (2009/1388). Tasavof-e Eslami va Rābete-ye Ensan va Khoda (The Idea of Personality in Sufism). Tr. by Mohammad Reza Shafi’ ī Kadkani. 4th ed. Tehran: Sokhan.
Sanāī. (1981/1360H). Masnavi-hāye Hakim Sanāī. Ed. by Modarres Razavi. 2nd ed. Tehran: Bābak.
--------. (1983/1362H). Divān-e Sanāī. With the efforts of Modarres Razavi. 3rd ed. Tehran: Sanāī.
--------. (1998/1377H). Hadighat-ol Haghigha. Ed. by Modarres Razavi. 5th ed. Tehran: Tehran University Press
Seraj Tusi. (2009/1388H). Al lom’a fi Tasavvof. Tr. by Mehdi Mohabbati. 2nd ed. Tehran: Asātir.
Shafi’ ī Kadkani, Mohammad Reza. (2004/1383H). Tāziāne-hāye Soluk. 1st ed. Tehran: Āgāh.
The Holy Quran
Yasrebi, Seyyed Yahya. (2005/1384H). Erfān-e nazari. 5th ed. Qom: boostān.