ابتهال و زاری در مثنوی معنوی
محورهای موضوعی : اسطورهپژمان نبی زاده 1 , کتایون شیدایی 2
1 - عضو هیأت علمی دانشگاه آزاد اسلامی ـ واحد صحنه
2 - عضو هیأت علمی دانشگاه آزاد اسلامی ـ واحد صحنه
کلید واژه: مثنوی معنوی, گریه, ممدوح, مذموم,
چکیده مقاله :
مثنوی معنوی مانند کتابخانهای است که میتوان در آن بسیاری از موضوعات را، به ویژه در حوزة علوم انسانی، جست و جو کرد. در این میان، گریه و زاری به عنوان یکی از مباحثی که مولانا در اشعار خود به شکلی بسیار متنوع، زیبا و روحنواز به آن پرداخته، درخور دستهبندی و ژرفنگری است. به طور کلی میتوان گریة و زاری را در قالب دو نوع کلیِ ممدوح و مذموم دستهبندی کرد. گریة ممدوح حاصل غم ممدوح عشق و گریة مذموم، نتیجة غم مذموم دنیایی است. در این مقاله پس از پرداختن به غم و اندوه و نوع نگرش مولانا به گریه، سعی شده است مهمترین انواع گریههای ممدوح و مذموم و نیز ملحق به مذموم در مثنوی معنوی، مطرح و بررسی گردد.
Lamentation is one of the concepts proposed by Molavi in Masnavi Mavnavi. This concept has two dimensions: blameworthy and praiseworthy. Blameworthy lamentation comes from blameworthy distress and praiseworthy lamentation is a result of praiseworthy heartache. After examining the concepts of distress and heartache in Molavi’s ideas, the present article considers the concepts of blameworthy and praiseworthy lamentation in Masnavi Manavi.
_||_