مدیریت تقسیم - توجه و افزونگی در محیطهای یادگیری چند رسانه ای: شواهدی بر سامانه های پردازش دوگانه در حافظه کاری
محورهای موضوعی : روان درمانگریحمیدرضا حسن آبادی 1 , زهره سرمد 2 , محمود قاضی طباطبایی 3
1 - دانشجوی دکترا دانشگاه تهران
2 - استاد دانشگاه تهران
3 - استاد دانشگاه تهران
کلید واژه: تقسیمـتوجه, افـزونگی, وجه حسی, یادگیری چند رسانهای, قالب آموزشی موجز, پردازش دوگانه,
چکیده مقاله :
هدف مطالعه حاضر، اصلاح اثرهای تقسیم توجه و افزونگی در محیطهای یادگیری چند رسانهای از طریق ارائه متن بهصورت شنیداری یا یکپارچهـ سازی فیزیکی منابع چندگانه اطلاعات بود. بدین منظور، موضوع شکلـ گیری صاعقه از طریق یک انیمیشن به دانشآموزان دوره راهنمایی (51 = n) ارائه شد. همزمان با انیمیـشن، یک گروه متنبر- صفحهای را نـزدیک انیمیشن دیدنـد (گروه موجـز متـنی)، گروه دوم گفتـاری را شنیدند (گروه موجز گفتـاری) و گـروه سوم هم متـن و هم گفتـار را دریـافت کردند (گروه افزونـه). یادگیری فرایـند شکلگیری صاعقـه از طریق آزمونهای نگهداری و انتقال اندازهگیری شد. عملکرد بهتر گروه گفتاری نسبت به گروه متنی در میزان نگهداری اطلاعات، اثر وجه حسی را آشکار کرد. اما عملکرد ضعیفتر دانشآمـوزان گروه افزونه در آزمون انتقال نسبـت به دانشآموزانی که قالبهای موجز دریافت کرده بودند، اثر افزونـگی را آشکار ساخت. نتایج بر پایه الگوی پردازش دوگانه حافظـه کاری و ظرفیت محدود مجرای دیداری تبیین شدند. استلزامهای نظری و عملی یافتهها مورد بحث قرار گرفتند.
The purpose of this study was to modify split-attention and redundancy effects in multimedia learning environments by presenting the text in auditory form or by physically integrate the multiple sources of information. The topic of lightning formation was presented to middle school students via an animation (n=51). Concurrently with the animation, one group viewed on-screen text presented adjacent to the animation (textual concise group), the second group listened to a narration (narration concise group) and the third group received both on-screen text and the narration (redundant group). Learning about lightning formation was measured by retention and transfer tests. The narration group was outperformed the textual group in retention, revealing a modality effect. But students in redundant group performed worse on transfer test than did students who received concise formats, revealing a redundancy effect. The results are explained by a dual processing model of working memory and limited visual channel capacity. Theoretical and practical implications of the findings are discussed.