تاثیر موسیقی ارف در بهبود ساخت دهی زمانی (ضرب آهنگ)
محورهای موضوعی : روان درمانگری
1 - دانشگاه آزاد اسلامی
واحد تهران مرکز
کلید واژه: ارف, ضرب&rlm, آهنگ, ساخت&rlm, دهی زمانی, سرعت ارتجالی, ضرب&rlm, آهنگ شنیداری, بازپدیدآوری دیداری,
چکیده مقاله :
تأثیر موسیقی ارف در بهبود ساختهای ضرب آهنگی در دختران 11-6 سال شهر تهران در این پژوهش بررسی شده است. از بین دانش آموزانی که در کلاسهای آموزش موسیقی نام نویسی کرده بودند، 42 نفر برای گروه آزمایش انتخاب و بر اساس سن تحول یافتگی عقلی با استفاده از آزمون آدمک رنگی با همان تعداد از آزمودنی در گروه کنترل همتا شدند. آزمون ضرب آهنگی استامباک در سه بخش سرعت ارتجالی ضربه ها، بازپدیدآوری ساختهای ضرب آهنگی شنیداری، رمزگرایی وبازپدیدآوری دیداری پیش از آموزش موسیقی و سه ماه پس از آن به هر دو گروه ارائه شد. تحلیل داده ها نشان داد: (1) درحالی که تفاوت معنا داری در کاهش سرعت ارتجالی وجود نداشت اما بهبود نظم دهی به ضربه ها در آزمودنیهای گروه آزمایش مشاهده شد. (2) مقایسه نتایج دو گروه در بازپدیدآوری شنیداری به نتایج معنادار منجر نشد. (3) رمزگرایی دانش آموزانی که آموزش موسیقی دریافت کرده بودند بهبود بیشتری را نشان داد و بازپدیدآوری ساختهای ضرب آهنگی فقط در گروه سنی 11-10 گروه آزمایشی پیشرفت داشت. نتیجه آنکه، تأثیر موسیقی ارف فقط در نظم ضربه های نواخته شده و بازپدیدآوری ساختهای ضرب آهنگی دیداری گروه سنی 11-10 سال قابل مشاهده است.
This study examined the effectiveness of the Orff music on improving rhythm structure of girls between ages 6-11 in Tehran. 42 students were selected from music classes and were matched with the control group (n=42) by mental age using Colored Person Test. Before the start of music training classes and three months after, both groups were assigned to Stamback rhythm test which was composed of three parts: spontaneous rhythm speed, auditory rhythm reproduction, symbolization and visual reproduction of rhythm. The findings indicated: (1) Improvement of rhythm structure but no significant difference in speed reduction in spontaneous rhythm in the study group, (2) There were no significant difference in auditory reproductions between the two groups, (3) The enhancement of symbolization was revealed in the whole music group, but progress of rhythm structuring production was shown only in 10-11 year olds. In conclusion Orff music is only effective in improving rhythm rate and visual reproduction of rhythm in subjects aged 10-11.
_||_