تفاوتهای جنس، سن و وضعیت اقتصادی ـ اجتماعی در باورهای مذهبی کودکان
محورهای موضوعی : روان درمانگریراضیه نصیرزاده 1 , مسعود حسین چاری 2
1 - کارشناس ارشد روانشناسی
2 - دانشگاه شیراز
کلید واژه: کودکان, خداوند, باورهای مذهبی, جنس, سن, وضعیت اقتصادی ـ اجتماعی,
چکیده مقاله :
پژوهش حاضر به منظور بررسی رابطه بین جنس، سن و وضعیت اقتصادی ـ اجتماعی با باورهای مذهبی کودکان انجام شد. بدین منظور مصاحبهها و نقاشیهای 122 کودک 6 تا 11 ساله که با استفاده از روش نمونهبرداری طبقهای انتخاب شدند، دربارة باورها و مفاهیم مذهبی بررسی شدند. نتایج نشان دادند که کودکان در ترسیم خداوند از نور بیش از سایر نمادها استفاده کردند. در تداعی آزاد نیز صفت نیکخواهی پروردگار بیش از سایر صفتها مطرح شد. دختران خداوند را بیشتر به صورت نمادها و پسران بیشتر انسانگونه ترسیم کردند. در توصیف کارهای خداوند کودکان 6 تا 7 ساله بیشتر جنبههای مثبت و خنثی، کودکان 10 تا 11 ساله بیشتر جبنههای منفی و کودکان 9 تا 10 سال بیشتر بر جنبه قدرت مطلق خداوند اشاره کردند. کودکان با وضعیت اقتصادی ـ اجتماعی پایین بیشتر به هنگام نیاز و در زمانهای خاص دعا میکردند در حالی که کودکان با وضعیت اقتصادی ـ اجتماعی بالا دعاکردن در مکانهای خاص و به صورت دائم را ترجیح میدادند. با توجه به نتایج پژوهش، استلزامهای آموزش مذهبی و مفاهیم مرتبط با آن مورد بحث قرار گرفتند.
Interviews and drawings of 122 Iranian children, aged 6 to 11, about religious beliefs and concepts (e.g., God) were examined. The results showed that, children painting God’s image used light more than any other symbol. During free associations, children mentioned God’s benevolence more than other attributes. Girls mostly depicted God in the form of symbols, while boys drew God more human-like. In describing God's deeds, 6 to 7 year olds mentioned the more positive and neutral aspects, 9 to 10 year olds noted God's omnipotence, and 10 to 11 year olds spoke mainly of the negative. Children from low socioeconomic status primarily prayed in times of need and on special occasions. Whereas, those with high socioeconomic status preferred praying in particular places and regularly. Implications in teaching religion and its related concepts are discussed.