طردشدگی و عدالت سازمانی
محورهای موضوعی : روان درمانگری
1 - دانشجوی دکترا دانشگاه کارلتن، اتاوا
2 - دانشگاه کارلتن، اتاوا
کلید واژه: طردشدگی, عدالت سازمانی, رقابت, احساسهای منفی,
چکیده مقاله :
به منظور بررسی چگونگی تأثیر عدالت سازمانی شامل عدالت روندی، توزیعی و ارتباطی بر تجربه طردشدگی، به تحلیل محتوای مصاحبههای نیمه ساخت یافته با 18 بزرگسال که شکست را در یک رقابت اداری یا سازمانی تجربه کرده بودند، پرداخته شد. واکنش همه مصاحبه ـ شوندگان در برابر تجربه شکست با احساسهای غم، خشم، ناکامی و گرایش انتقادآمیز نسبت به داورانی که شرکتکننده دیگری را برگزیده بودند همراه بود. همچنین، 11 نفر از شرکتکنندگان از شرکت مجدد در رقابتهای بعدی سازمان مربوطه منصرف شدند. این احساسهای منفی همه مصاحبهشوندگان را برانگیخت تا بر اساس مقایسه اجتماعی خود با فرد برنده مسابقه به قضاوت درباره حدّ عادلانه بودن گزینش بپردازند. مقایسههای اجتماعیای که به قضاوت در مورد بیعدالتی منجر شدند و نشان دادند که صلاحیت فرد منتخب کمتر از شخص بازنده است، تشدید احساسهای منفی نسبت به داوران را در پی داشتند و ترمیم احساسهای منفی و افکار مرتبط با طردشدگی یا شکست را به تأخیر انداختند. برای مقابله با این احساسهای منفی، شرکتکنندگان از راهبردهای مختلف روانشناختی و رفتاری مانند جستجوی معنا یا فایدهای که میتوانست بر این شکست مترتب باشد و کوشش به منظور شرکت در رقابتهای دیگر سود جستند. احساسهای منفی مزمن با رفتارهای اهانتآمیز، خشن و بیادبانه داوران و عدم دریافت پسخوراند کافی درباره نتایج رقابت همراه بود. تلویحات مدیریتی مورد بحث قرار گرفتهاند.
Content analysis of semi-structured adults about losing an important organizational competition examined how three types of social justice : procedural, distributive, and interactional, affect the experience of rejection. All participants reacted to losing with feeling of sandness, anger, frustration, and a tendency to criticize the decision – participants also withdrew from subsequent competitions. These negative feelings motivated all respondents engage in social comparison with the winner, and use the comparison to judge whether the decision – making process was fair. Social comparisons that led to a judgment of being unfairly treated, or that showed the winner to be less qualified, intensified the respondents’ negative feelings towards the judges and retarded recovery from negative feeling and thoughts associated with the rejection or loss. To cope with these negative feelings, participants adopted various psychological and behavior strategies such as finding meaning or benefit in the rejection or loss, and trying other competitions. Persistent negative feelings were related to receiving impolite, disrespectful, or insufficient feedback about competition results. Managerial implications are discussed.