تابآوری روانشناختی و انگیزش درونی-بیرونی: نقش واسطهای خودکارآمدی
محورهای موضوعی : روان درمانگریمرضیه قاسم 1 , مسعود حسینچاری 2
1 - کارشناس ارشد روانشناسی تربیتی
2 - استادیار دانشگاه شیراز
کلید واژه: خودکارآمدی, تابآوری, انگیزش درونیـبیرونی, دانشآموزان دبیرستانی,
چکیده مقاله :
پژوهش حاضر با هدف پیشبینی تابآوری روانشناختی بر اساس انگیزش درونی- بیرونی و نقش واسطهای خودکارآمدی در دانشآموزان دبیرستانی انجام شد. نمونهای مشتمل بر 402 دانشآموز (212 دختر و 158 پسر) رشتههای مختلف از شش دبیرستان مناطق چهارگانه آموزشی شهرستان کرج به شیوه نمونهبرداری خوشهای چندمرحلهای انتخاب شدند و به مقیاس تابآوری (کانر و دیویدسون ، 2003)، سیاهه انگیزشی ترجیح کاری (آمابلی، هیل، هنسی و تای، 1994) و زیرمقیاس خودکارآمدی راهبردهای انگیزشی یادگیری (پنتریچ و دیگروت، 1990) پاسخ دادند. نتایج تحلیل رگرسیون همزمان نشان دادند که بر اساس انگیزش درونی و بیرونی، تابآوری روانشناختی دانشآموزان قابل پیشبینی است و انگیزش درونی نسبت به انگیزش بیرونی توان پیشبینی معنادارتری دارد. افزون بر آن، در رابطه بین انگیزش و تابآوری، خودکارآمدی نقش متغیر واسطهای را ایفا میکند. نتایج پژوهش بر اساس ادبیات پژوهشی مورد بحث قرار گرفت و بر استلزام انجام پژوهشهای بیشتر تأکید شد.
The present study aimed at predicting psychological resilience based on intrinsic-extrinsic motivation and the mediating role of self-efficacy in high school students. 402 students (212 girls and 158 boys) were selected by cluster sampling method from 6 high schools of four educational districts of Karaj city and answered the Resilience Scale (Conner, Davidson, 2003), Work Preference Inventory (Amabile, Hill, Hennessey & Tighe, 1994) and Self-Efficacy Subscale of Motivated Strategies for Learning Questionnaire (Pintrich & DeGroot, 1990). Results derived from enter regression analysis revealed that intrinsic-extrinsic motivation can predict psychological resilience, with intrinsic motivation being more significantly predictive. Also, the mediating role of self-efficacy in relation to motivation and psychological resilience was concluded. Findings were discussed in terms of research literature and the necessity for further research