اثربخشی آموزش مهارتهای زندگی بر بیانگری و مطلوبیت اجتماعی دانشجویان
محورهای موضوعی : روان درمانگریوحید سرمدی سلطان 1 , فرشاد زارعی میانکلی 2 , حسین سلیمی بجستانی 3
1 - کارشناس ارشد مشاوره خانواده
2 - کارشناس ارشد مشاوره توانبخشی
3 - استادیار دانشگاه علامه طباطبایی
کلید واژه: آموزش مهارتهای زندگی, بیانگری, مطلوبیت اجتماعی,
چکیده مقاله :
هدف پژوهش حاضر تعیین اثربخشی آموزش مهارت های زندگی بر بیانگری و مطلوبیت اجتماعی دانشجویان دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه رازی کرمانشاه بود. از بین 500 دانشجوی سال اول، 40 دانشجو با بیانگری متوسط به پایین و مطلوبیت اجتماعی متوسط به بالا به صورت تصادفی در دو گروه 20 نفری به عنوان گروه گواه و گروه آزمایش جایگزین شدند. گروه آزمایش، 18 جلسه 90 دقیقه ای (دو بار در هفته) آموزش مهارت های زندگی دریافت کرد. گروه گواه هیچ آموزشی دریافت نکرد. شرکت کنندگان هر دو گروه، قبل و پس از مداخله به مقیاس بیان گری (لی، هالبرگ، سلمون، و هاس، 1985) و مقیاس مطلوبیت اجتماعی (کراون و مارلو ،1960) پاسخ دادند. نتایج تحلیل کوواریانس نشان دادند که بین میزان بیانگری و مطلوبیت اجتماعی در گروه آزمایش و گواه تفاوت معنادار وجود دارد. یافتهها نشان دادند که آموزش مهارت های زندگی، بیانگری و مطلوبیت اجتماعی را افزایش می دهد.
The aim of the present study was to examine the effectiveness of life skills training on assertiveness and social desirability of the university students studying social sciences at Kermanshah Razi university. Forty participants out of 500 first year students participated in the study. The participants, with moderate to low assertiveness and with moderate to high social desirability randomly assigned to either experimental or control groups. The experimental group received 18 life skills training sessions twice a week for 90 minutes and the control group received no treatment. The Assertiveness Scale (Lee, Hallberg, Slemon, & Haase, 1985) and the Social Desirability Scale (Crown & Marlowe, 1960) were administered to the participants before and after the intervention. Data were analyzed using the analysis of covariance method. The results indicated that assertiveness and social acceptance were significantly different in the experimental and the control groups. The findings suggested that life skills training enhanced assertiveness and social desirability.