خودکارآمدی و سلامت روانی در دانشآموزان عادی و تیزهوش
محورهای موضوعی : روان درمانگریغلامعلی افروز 1 , فرزانه معتمدی 2
1 - دانشگاه تهران
2 - کارشناس ارشد روانشناسی
کلید واژه: خودکارآمدی, سلامت روانی, دانشآموزان تیزهوش, بازخورد, استعداد, تلاش, شانس,
چکیده مقاله :
هدف پژوهش حاضر مقایسة خودکارآمدی و سلامت روانی دانشآموز تیزهوش و عادی بود. بدین منظور 60 دانشآموز تیزهوش و 60 دانشآموز عادی به شیوه تصادفی انتخاب شدند و با استفاده از آزمون هوش ریون، پرسشنامه خودکارآمدی تحصیلی و پرسشنامه سلامت عمومی (GHQ) مورد بررسی قرار گرفتند. جهت تحلیل دادهها از رگرسیون، تحلیل واریانس و تحلیل عاملی استفاده شد. نتایج پژوهش نشان دادند که بین سلامت روانی با مؤلفههای تلاش، استعداد و بازخورد رابطه معنادار وجود داشت در حالی که هیچگونه رابطه معناداری بین سلامت روانی و مؤلفه شانس مشاهده نشد. از سوی دیگر، دانشآموزان عادی و تیزهوش در مؤلفههای بازخورد و نارسا کنشوری اجتماعی تفاوت معنادار داشتند. نتایج این نکته را نیز آشکار کردند که مؤلفههای خودکارآمدی دختران و پسران با یکدیگر تفاوت ندارند.
This study aimed to compare self efficacy and mental health of gifted and normal students. Two randomly completed the Raven’s Progressive Matrices test, a student efficacy questionnaire, and the General Health questionnaire. Results showed a significant relationship between mental health and the factors of effort, aptitude, and attitude. But the relationship between mental health and the chance factor was not significant. Furthermore, there were no significant differences between the two groups of normal and gifted students, in terms of their attitudes and social dysfunctioning. Also, no gender differences in self-efficacy were present.