شکلگیری عملیات طبقهبندی در دانشآموزان دورة راهنمایی
محورهای موضوعی : روان درمانگریپریرخ دادستان 1 , جمیله کلانتری خاندانی 2
1 - دانشگاه ازاد اسلامی واحد تهران جنوب
2 - کارشناس روانشناسی و مترجمی زبان انگلیسی
کلید واژه: عملیات طبقهبندی, کمّیسازی درون گنجی, گروهههای ضربی, دانشآموزان دورة راهنمایی,
چکیده مقاله :
در این پژوهش شکلگیری عملیات طبقهبندی در دانشآموزان دورة راهنمایی شهر تهران، بررسی شد. 1020 دانشآموز (510 دختر، 510 پسر) پایههای تحصیلی اوّل تا سوم راهنمایی، از پنج منطقه اقتصادی ـ اجتماعی شهر تهران با روش نمونهگیری تصادفی چند مرحلهای انتخاب شدند و آزمون عملیات طبقهبندی (کمیسازی درون گنجی و گروهههای ضربی) در مورد آنها به اجرا در آمد. تحلیل دادهها نشان داد : 1) فقط درصد محدودی از آزمودنیهای پژوهش به حد نصاب موفقیت (75%) رسیدند و تراکم درصدها در شرایط مرحلة بین بینی بود. 2) بین دو جنس تفاوت معناداری مشاهده نشد. 3) میانگین نمرههای دانشآموزان در مناطق غیرمرفه (9، 13، 16) پایینتر از میانگین نمرههای مناطق 3 و 6 بود. 4) مقایسة نتایج کودکان ایرانی با همتاهای خارجی یک تأخیر سه ساله را نشان داد که با توجه به عدم وجود تفاوتهای زیربنایی، میتوان آن را به موانعی نسبت داد که در راه تجربههای ارتجالی و تفویضهای اجتماعی که بخش عمدة آن حاصل نارساییهای آموزش رسمی است، وجود دارد.
The development of classification operations among middle school students was examined. A random o-economic regions of Tehran were selected by multistage sampling and two piagetian classification operation tests were administered to them. Findings showed achievement rate of the final stage of classification operation and the cumulative frequency in the transitional stage; !re were no significant gender differences in these aspects of the tests. " # the $%&"&'were lower than those of students of other $"& ' ( A comparison between Iranian students and their international counterparts revealed a three-year delay among Iranian students. This delay can be explained by the inadequacies and shortcomings of Iran’s formal education and school system in encouraging spontaneity among children. Keywords : classifica.