کارآمدی آموزش چند مولفه ای دیکته نویسی در اختلال یادگیری اختصاصی دیکته: طرح آزمایشی تک آزمودنی
محورهای موضوعی : روانشناسی بالینیحمیدرضا حسنآبادی 1 , راضیه طیبی 2 , پروین کدیور 3
1 - استادیار گروه روانشناسی تربیتی
دانشگاه خوارزمی
2 - دانشجوی دکتری روانشناسی تربیتی
دانشگاه خوارزمی
3 - استاد گروه روانشناسی تربیتی دانشگاه خوارزمی
کلید واژه: اصول الفبایی, آسیب واژگانی, آگاهی املایی, آگاهی واجشناختی, طرح آزمایشی تکآزمودنی, اختلال یادگیری ویژه در دیکته,
چکیده مقاله :
نارساخوانی یا آسیب واژگانی اختلالی است که خواندن و دیکته را تحتتأثیر قرار میدهد، اگرچه دیکته ضعیف اغلب بهعنوان شاخص نارسا خوانی توصیف میشود.توجه پژوهشگران عمدتاً به مداخلات بهموقع در خواندن معطوف شده و تأکید قابل مقایسه و برابر بر مداخلات بهموقع در دیکته مورد غفلت قرار گرفته است.هدف این پژوهش، بررسی کارآمدی یک آموزش چندمؤلفهایِ دیکته در4دانشآموزِ دارای اختلال یادگیری ویژه در یک طرح تکآزمودنیِABAبود.آموزش در قالب12جلسه ارائه شد و دادهها با استفاده از تحلیل دیداری و روشهای کمّی با بهرهگیری از نرمافزارRتحلیل شد.تحلیل ناهمپوشانیِ همه جفتها(NAP)، افزایش معنادار در عملکرد دیکته4شرکتکننده نسبت به خط پایه را نشان داد.همچنین، یافتهها کاهش معناداری در عملکرد شرکتکنندگان بین مرحله مداخله و مرحله بازگشتی را نشان ندادند.به نظر میرسد یافتههای این پژوهش پیشرو، نویدبخش ارائه رویآوردی چندمؤلفهای به درمانِ نقص چندمؤلفهای در اختلال یادگیری ویژه باشد.
Dyslexia is a disorder that affects reading and spelling, but in fact, poor spelling is often described as the hallmark of dyslexia. Unfortunately, researchers have focused mainly on reading interventions and equal emphasis on timely interventions on spelling has been neglected. The purpose of this study was to investigate the efficacy of a multi-component spelling instruction in 4 students with specific learning disorder in spelling in an ABA design. Intervention was presented in 12 sessions and data were analyzed using visual analysis and quantitative methods by R software. Non-overlap of all pair's analysis (NAP) confirmed a significant increase in the spelling performance of 4 participants compared to baseline. In addition, findings did not show a significant reduction in participants' performance between the intervention phase and the maintenance phase (A2). Findings of this study seem promising to provide a multicomponent approach to treatment of multi-component deficits in specific learning disorders.
_||_