کنش وری خانوادگی، هویت شخصی و رفتار مشکلآفرین در نوجوانی
محورهای موضوعی : روان درمانگریزهره مجدآبادی فراهانی 1 , ولیاله فرزاد 2 , مهرناز شهرآرای 3 , علیرضا مرادی 4
1 - استادیار دانشگاه پیام نور
2 - استادیار دانشگاه تربیت معلم
3 - استاد دانشگاه تربیت معلم
4 - استاد دانشگاه تربیت معلم
کلید واژه: نوجوانی, هویت شخصی, کنشوری خانوادگی, رفتار مشکلافرین, واسطهگری,
چکیده مقاله :
هـدف این پژوهش شنـاخت نقش هویت در رابـطة بین کنشوری خانـوادگی و رفتار مشکلآفرین در نمونهای متشکل از 300 دانشآموز پایة دوم راهنمایـی (150 دختـر و 150 پسر) بود. کنشوری خانوادگی برحسب نشانگرهـای ارتباط والد ـ نوجوان، دلمشغولی والدین و والدگری مثبت و رفتار مشکلآفرین با نشانگرهای رفتار پرخاشگرانه، رفتار نقض قـانون و مشکلات توجه، عملیاتی شدند. الگوهای معادلة ساختاری نشان دادند که 22 درصد از کل رابطه (مستقیم و غیرمستقیم) بین کنشوری خانوادگی و رفتار مشکلآفرین از خلال دو متغیر هویت عمل میکند و سردرگمی هویت به طور نسبی رابطة بین کنشوری خانوادگی و رفتار مشکلآفرین را واسطهگری میکند. یافتههای این پژوهش مطرح ساختند که هم کنشوری خانوادگی و هم هویت نقش مهمی در هدایت نوجوانان به سمت رفتار مشکلآفرین یا دورشدن آنها از چنین رفتارهایی دارند. در مورد مضامین مداخلهای نیز بحث شد.
the purpose of this research was to examine the role of identity in the relationship between family functioning and problem behavior in a sample of 300 (150 females, 150 males) second year middle school students. Family functioning was operationalized in terms of parent-adolescent communication, parental involvement and positive parenting. Problem behavior was operationalized in terms of aggressive behavior, rule breaking behavior, and attention problems. Structural equation models indicated that 22% of the total (direct and indirect) relationships between family functioning and problem behavior operated through identity variables, and identity confusion partially mediated the relationship between family functioning and early adolescent problem behavior. The present findings suggested that both family functioning and identity may play important roles in directing young adolescents toward or away from problem behavior. Implications for intervention were discussed.