آموزش مهارتهای شوخ طبعی و کاهش افسردگی در بیماران آسیب نخاعی
محورهای موضوعی : روان درمانگریاحمد به پژوه 1 , مریم جهانگیری 2 , کیانوش زهراکار 3
1 - دانشیار دانشگاه تهران
2 - کارشناس ارشد مشاوره و راهنمایی
3 - استادیار دانشگاه ازاد اسلامی واحد اسلامشهر
کلید واژه: افسردگی, آسیب نخاعی, شوخطبعی,
چکیده مقاله :
در این پژوهش، اثربخشی آمـوزش مهارتهای شوخطبعی در کـاهش افسردگی افراد با آسیب نخاعی بررسی شد. از دو مرکز توانبخشی شهر تهران، 24 مراجعهکننده (12 زن و 12 مرد) با آسیب نخاعی که نمرههایـی بـالاتر از میانگین در پرسشنامه افسردگی بک (بک و استیر، 1987) به دست آوردند، به طـور تصادفی در دو گـروه آزمایشی و کنترل (در هر گروه 12 نفر) قرار گرفتند. طی دو ماه، گـروه آزمایشی هشت جلسه مهارتهای شوخطبعی مبتنی بـر بـرنامه 8 مرحلهای مهارتهای شوخطبعی مکگـی (2002) را آموزش دیدند. پس از اجرای مجدد پرسشنامه افسردگی بک در دو گروه، نتایج نشان دادنـد که افسردگی گروه آزمایشی در مقایسه با گروه کنترل کاهش پیدا کرد. استلزامها براساس کاهش افسردگی در بیماران با آسیبهای نخاعی بحث شد.
The effectiveness of humor skills training in reducing depression in people with spinal cord injury was examined. From two rehabilitation centers in Tehran, 24 clients (12 females and 12 males) with spinal cord injury, who scored higher than average on the Beck Depression Inventory (BDI; Beck & Steer, 1987), were randomly assigned to an experimantal and a control group (12 persons in each group). In two months, only the experimental group received eight sessions of houmor skills training inspired by the McGhee’s 8-Step Humor Skills Training program (2002). The BDI was again administrated to both groups. Findings showed that depression in the experimental group was reduced as compared to the control group. Implications are discussed in terms of alleviating depression in patients with spinal cord injuries.