تبیین علّی سرزندگی تحصیلی بر اساس الگوهای ارتباطی خانواده: نقش واسطهای ابرازگری هیجانی
محورهای موضوعی : روانشناسی بالینیسهیلا فرحمند 1 , محبوبه فولادچنگ 2
1 - دانشجوی دکتری
2 - دانشیار دانشگاه شیراز
کلید واژه: ابرازگری هیجانی, الگوهای ارتباطی خانواده, سرزندگی تحصیلی,
چکیده مقاله :
تبیین علی سرزندگی تحصیلی بر اساس الگوهای ارتباطی خانواده باواسطه گری ابرازگری هیجانی دانشآموزان هدف این پژوهش بود. 504دانشآموز دبیرستانی (261 دختر، 243 پسر) شهر شیراز با روش نمونهبرداری خوشهای تصادفی چندمرحلهای انتخاب شدند و پرسشنامه تجدیدنظرشده الگوهای ارتباطی خانواده (فیتزپاتریک و ریچی، 1994)، پرسشنامه ابرازگری هیجانی (کینگ و امونز، 1990) و پرسشنامه سرزندگی تحصیلی (دهقانیزاده و دیگران، 1393) را تکمیل کردند .نتایج تحلیل مسیر نشان داد که مدل پیشنهادی با داده های این پژوهش برازش مناسب دارد و الگوهای ارتباطی خانواده تأثیرمستقیم و غیرمستقیم معنا دار بر سرزندگی تحصیلی دانش آموزان دارد. بدین معنا که جهت گیری گفتوشنود تأثیر مستقیم مثبت و معنا دار بر سرزندگی تحصیلی دانش آموزان دارد و افزایش ابرازگری هیجانی مثبت و کاهش ابرازگری هیجانی منفی سرزندگی تحصیلی را به صورت غیرمستقیم افزایش میدهد. همچنین نتایج نشان داد که جهتگیری همنوایی به صورت غیرمستقیم و با افزایش ابرازگری هیجانی منفی سرزندگی تحصیلی را کاهش می دهد. درمجموع، نتایج بیانگرآن بود که ابرازگری هیجانی نقش واسطهای بین الگوهای ارتباطی خانواده و سرزندگی تحصیلی دانشآموزان دارد.
This study examined the mediating role of emotional expressiveness in the relationship between academic buoyancy and family communication patterns.Five hundred and four students (261 girls, 243 boys) were selected from high school of Shiraz, Iran using multi-stage random cluster sampling. The participants completed the Revised Family Communication Patterns Questionnaire (Fitzpatrick & Ritchie, 1994), the Emotional Expressiveness Questionnaire (King & Emmons, 1990), and the Academic Buoyancy Questionnaire (Dehqanyzadeh et al, 2014). The results of path analysis indicated that the model had a good fit to the data. The family communication patterns had a significant direct and indirect effect on students' academic buoyancy. The conversation orientation had a significant positive direct effect on academic buoyancy. The conversation orientation increased academic buoyancy indirectly through increasing positive emotional expressiveness and decreasing negative emotional expressiveness. The conformity orientation decreased academic buoyancy indirectly through increasing negative emotional expressiveness. The findings suggested that emotional expressiveness had a mediating role in the relationship between family communication patterns and academic buoyancy.
_||_