بازی درمانگری بیرهنمود در کودکان مبتلا به مشکلات درونی سازی شده
محورهای موضوعی : روان درمانگری
1 - دانشجوی کارشناسی ارشد دانشگاه شهید بهشتی
کلید واژه: بازی درمانگری بیرهنمود, مشکلات درونیسازی شده, کودکان پیش دبستانی,
چکیده مقاله :
در ایـن پژوهش بـه بررسی اثربخشی بازی درمانگری بیرهنمود بر کاهش رفتارهای درونیسازیشده در کودکـان پیش دبستانی که بر اساس فهرست رفتاری کودک (CBCL، آشنباخ و رسکورلا،2001) در حیطه مشکلات درونیسازیشده (اضطراب، افسردگی و کنارهگیری) نیازمند توجه بالینی بودند به عنوان گروه نمونه انتخاب شدند. این کودکان در قالب گروههای دو نفره در طی هفت هفته در 16 جلسه بازی درمانگری شرکت کردند. مادران این کودکان پس از پایان جلسههای چهارم، هشتم، دوازدهم و شانزدهم فرمهای CBCL را در مورد فرزندان خود تکمیل کردند. نتیجه آزمون اندازهگیریهای مکرر نشان داد، نمرههای مقیاس درونیسازی شده بهطور معناداری کاهش یافت. اهمیت عملی یافتههای پژوهش در ارتباط با یافتههای پیشین در قلمرو پیشگیری و درمانگری اختلالهای درونیسازیشده زودرس مورد بحث قرار گرفت.
This study examined the efficacy of nondirective playtherapy in reducing internalized problems (such as anxiety, depression and withdrawal) among preschoolers. 10 children scoring abnormally high on the Child Behavior Checklist completed by their mothers (CBCL; Achenbach & Rescorla, 2001) were selected. This group received 16 sessions of nondirective play-therapy during seven weeks. After the fourth, eighth, twelfth, and sixteenth sessions, all children's mothers again completed the CBCL. The data were analyzed using repeated measures analysis. The results revealed a significant reduction in the scores of internalized problems scale. Implications for prevention and treatment of early onset of internalized problems were discussed.