سلسله مراتب ارزشی دانشجویان ایرانی
محورهای موضوعی : روان درمانگری
1 - دانشگاه آزاد اسلامی تهران جنوب
کلید واژه: ارزشها, سلسله مراتب ارزشی, زمینهیاب ارزشی شوارتز,
چکیده مقاله :
در پی دستیابی به سلسله مراتب ارزشی جوانان دانشجو و بررسی اثر متغیرهای جنس و گرایشهای تحصیلی بر آن، 600 دانشجو (300 مرد و 300 زن) به نسبت مساوی از چهار دانشکده فنی، علوم انسانی، تربیت معلم و مدیریت دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران جنوب، به روش نمونهگیری تصادفی ساده، انتخاب شدند و با زمینهیاب ارزشی شوارتز (SVS) مورد ارزشیابی قرار گرفتند. یافتههای پژوهش مشخص کردند که ترتیب سلسله مراتبی ارزشی جوانان با سلسله مراتب ارزشی همه ـ فرهنگی مطابقت داشت. اما برخی از تفاوتهای نامتعارف نیز مشاهده شد. بین مردان و زنان در خصوص ترتیب سلسله مراتبی ارزشها وفاق قابل توجهی دیده شد و دانشجویان با گرایشهای تحصیلی متفاوت، در خصوص ترتیب سلسله مراتبی ارزشها، شباهت زیادی داشتند.
Gender differences in the hierarchy of values of Iranian university students’ were examined and the relationship between academic majors and those hierarchies was studied. A - versity students, recruited from four faculties of Islamic Azad University South Branch, completed the Schwartz Value Survey (SVS). Findings showed that the students’ value hierarchies were consistent with the pan-cultural hierarchies. However certain unconventional differences were noted. The male’s and female’s hierarchy of values were shown to be similar. Several similarities also were found among students with diverse majors.