تحلیل محتوای کتابهای فارسی سال اول دبستان در ایران
محورهای موضوعی : روان درمانگری
1 - دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران جنوب
کلید واژه: تحلیل محتوا, تصویر, دوره ابتدایی, کتابهای درسی, برنامه درسی, متن, تمرین,
چکیده مقاله :
کتاب درسی مهمترین و پر کاربردترین رسانه آموزشی در کشور ایران است. این رسانه با اهمیت در بردارنده بخشهای نوشتاری، تصویرها و تمرینهایی است که در راستای تحقق هدفهای کتاب انتخاب و سازماندهی میشوند. از سوی دیگر آموزش خواندن و نوشتن به عنوان کلید ورود به نظام آموزش رسمی کشور، اهمیت کتابهای درسی بخوانیم و بنویسیم را برای پایه اول ابتدایی دو چندان کرده است. پژوهش توصیفی حاضر درصدد بررسی چگونگی ارتباط متون نوشتاری، تصویرها و تمرینها با هدفهای کتابهای درسی بخوانیم و بنویسیم پایه اول بود و با روشهای متداول در آمار توصیفی با استفاده از روش تحلیل محتوا، متون نوشتاری درسها، تصویرها و تمرینهای کتابهای مذکور براساس هدفهای جزیی، مورد تحلیل قرار گرفت. نتایج به دست آمده مبین آن بودند که 7/25% از هدفهای جزیی بدون متن نوشتاری و 1/43% از هدفهای جزیی بدون تصویر، 7/14% از هدفهای جزیی بدون تمریناند. بنابراین نیمی از هدفهای جزیی برنامه با الگوی نظری تحقق هدفهای یادگیری خواندن و نوشتن مطابقت ندارد که میتواند امر آموزش را با مشکل مواجه سازد.
Textbooks incorporate texts, illustrations, and exercises that are devised to achieve the objectives of textbook. This research studied the interrelation of the text, illustrations, and exercises of Literature textbooks and their micro-objectives. Findings indicated that 25.7% of lesson micro-objectives were without text, 43.1% were without illustrations, and 14.7% were without exercises. Hence, half of the micro-objectives of program don’t correspend with the theoretical model of learning reading and writing, which can cause problems in education .