نقش خودنظمدهی در سازگاری اجتماعی دانشآموزان
محورهای موضوعی : روان درمانگریبهرام محمودیکهریز 1 , فاطمه باقریان 2 , محمود حیدری 3
1 - دانشجوی دکتری دانشگاه شهید بهشتی
2 - استادیار دانشگاه شهید بهشتی
3 - استادیار دانشگاه شهید بهشتی
کلید واژه: سازگاری اجتماعی, خودنظمدهی, ارزشیابی اطلاعات, اجرای برنامه, دریافت اطلاعات,
چکیده مقاله :
دراین پژوهش نقش پیش¬بینی¬کنندگی خودنظم¬دهی در سازگاری اجتماعی دانش¬آموزان دوره دبیرستان در یک نمونه تصادفی متشکل از 224 دانشآموز پسر شهر تهران با پرسشنامه¬های خودنظم¬دهی (میلر و براون، 1991)، سازگاری اجتماعی کالیفرنیا (تورپ، کلارک و تیگز، 1953) و شاخص سازگاری اجتماعی کاول (1958) بررسی شد. برای تحلیل داده¬ها از تحلیل رگرسیون و آزمون همبستگی استفاده شد. از بین زیر¬مقیاس¬های خودنظم¬دهی، تنها سه زیر¬مقیاس ارزشیابی اطلاعات، اجرای برنامه و دریافت اطلاعات، پیش¬بینی¬کننده معنادار سازگاری اجتماعی بودند. یافته¬ها نشان دادند نوجوانان برای تنظیم ارتباطهای سازشیافته با محیط اجتماعی خود بیشتر از تمامی ابعاد خودنظم¬دهی، نیازمند داشتن اطلاعات و تنظیم هدف برای برقراری ارتباط هستند. بدین ترتیب باید عاملیت، تاثیرگذاری و استقلال نوجوانان بیشتر مدنظر قرار گیرد و نگاه سنتی نسبت به تسلط خانواده و نقش محدودکننده آنان تعدیل شود.
in the present study the role of self-regulation in the social adjustment of high school students was investigated. Two hundred and twenty four male students completed the Self-Regulation Questionnaire (Miller & Brown, 1991), the California Social Adjustment subscale (Thorpe, Clark, & Tiegs, 1953) and the Cowell Social Adjustment Index (Cowell, 1958). Regression analysis and correlation were used for analyzing data. Among selfregulation subscales only three subscales of evaluating the information, implementing the plan and receiving relevant information were significant predictors of social adjustment. These findings suggest that male adolescents required information and goal setting more than other self-regulation dimensions to regulate adjusted relationships with social environment. Thus, the agency, effectiveness and independence of male adolescents should be taken into consideration, and traditional view of the family control and its limiting role should be moderated.