اثربخشی بازیدرمانگری گشتالتی در کاهش هراس اجتماعی
محورهای موضوعی : روان درمانگریمریم فرحزادی 1 , مهدی زارع بهرامآبادی 2 , محمدعلی محمدیفر 3
1 - کارشناس ارشد روانشناسی بالینی
2 - استادیار تحقیق و توسعه علوم انسانی
3 - استادیار دانشگاه سمنان
کلید واژه: بازی درمانگری گشتالتی, هراس اجتماعی, دانشآموزان پایه چهارم ابتدایی,
چکیده مقاله :
این پژوهش با هدف بررسی اثربخشی بازی درمانگری گشتالتی در کاهش هراس اجتماعی دانشآموزان پایة چهارم دبستان انجام شد. بدین منظور به روش نمونهبرداری خوشهای تصادفی از بین فهرست مـدارس دخترانة منطقة دو آموزش و پرورش شهر تهران، دو مدرسه انتخاب و پس از اجرای فرم معلم سیاهة نشانة مرضی کودک (CSI-4؛ گادو و اسپیرافکن،1994) 12 دانـشآموز (میانگین= 11) انتخاب و به طور تصادفی در دو گروه مساوی آزمایشی و گـواه قرار داده شدند. طرح تحقیق از نوع پیشآزمون ـ پسآزمون با گروه گواه بود. اعضای گروه آزمایشی 10 جلسه، به مدت یک ساعت و سی دقیقـه، تحـت بازی درمانگری گشتالتی به صورت گروهی قرار گرفتند. بعـد از پایان جلسههای درمانگری، فرم معلم سیاهة نشانه مرضی به عنوان پسآزمـون در دو گـروه اجـرا شد. دادهها با استـفاده از تحلیـل کوواریانس تحلیل شدند. نتایج نشان دادند که بازی درمانگری گشتالتـی سبب کاهش نمرههای عاملهـای تشخیص و شدت اختلال هراس اجتماعی در مرحلة پسآزمون میشود.
The purpose of this study was to investigate the effectiveness of Gestalt play therapy in decreasing social phobia of fourth grade students. In order to select participants, two girls schools of the 2nd educational district of Tehran were selected by cluster random sampling method. Then, the teachers completed the social phobia items of the Child Symptom Inventory (CSI-4; Gadow, & Sparfkin, 1994). Based on teachers' reports, 12 students (M=11) were selected and assigned randomly to two equally experimental and control groups. The research design was pretest - posttest control group. The experimental group received 10 sessions of Gestalt play therapy (90 minutes a week) in groups. After 10th session, the teachers completed the social phobia items of the Child Symptom Inventory for both groups. Data were analyzed using covariance analyses. The results indicated that Gestalt play therapy was effective on decreasing the scores of the diagnosing and the severity factors of social phobia symptoms in the posttest phase.