آزمون مدل رابطه کمالگرایی مثبت و رویدادهای منفی زندگی با سبکهای مقابله و بهزیستی روانشناختی: نقش واسطهای سرمایه روانشناختی
محورهای موضوعی : روان شناسی تحولیاعظم منوچهری 1 , ناصر بهروزی 2 , منیجه شهنی ییلاق 3 , غلامحسین مکتبی 4
1 - دانشجوی دکتری روانشناسی تربیتی
دانشگاه شهید چمران اهواز
2 - دانشیار گروه روانشناسی
دانشگاه شهید چمران اهواز
3 - استاد گروه روانشناسی
دانشگاه شهید چمران اهواز
4 - دانشیار گروه روانشناسی
دانشگاه شهید چمران اهواز
کلید واژه: بهزیستی روانشناختی, سرمایه روانشناختی, کمالگرایی مثبت, سبکهای مقابله, رویدادهای منفی زندگی,
چکیده مقاله :
هدف این پژوهش تعیین رابطه بین کمالگرایی مثبت و رویدادهای منفی زندگی با سبکهای مقابله و بهزیستی روانشناختی با توجه به نقش واسطهای سرمایه روانشناختی در میان دانشجویان دانشگاه شهید چمران بود. 254دانشجوی دختر و253دانشجوی پسر با روش تصادفی چندمرحلهای انتخاب شدند.سپس پرسشنامه سرمایه روانشناختی(لورنز، بیر، پوتز و هینیتز،2016)، پرسشنامه کمالگرایی(تریـشورت، اونز، اسلاد و دیوی،1995)، مقیاس رویدادهای استرسزای زندگی(هولمز و راهه،1967)، نسخه کوتاه سیاهه مقابله با موقعیتهای تنیدگیزا(اندلر و پارکر،1990)و نسخه کوتاه مقیاس بهزیستی روانشناختی(ریف،2002)اجرا شدند.یافتهها نشان داد که کمالگرایی مثبت و رویدادهای منفی زندگی، سرمایه روانشناختی را پیشبینی میکنند و سرمایه روانشناختی نیز بهنوبه خود بهزیستی روانشناختی، سبک مقابله مسئلهمدار و سبک مقابله هیجانمدار را پیشبینی میکند.این نتایجاهمیت سرمایه روانشناختی، کمالگرایی مثبت و رویدادهای منفی زندگیدر تبیینبهزیستی روانشناختی و سبکهای مقابله دانشجویانرا برجسته ساختوهمچنین نشان داد کهکاربردهایمهمیدرزمینهاقداماتلازمبهمنظور ارتقاء بهزیستی روانشناختی و سبک مقابله مسئلهمدار دردانشجویاندارد.
he aim of this study was to investigate the relationship between positive perfectionism and negative life events with coping style and psychological well-being mediated by psychological capital in Shahid Chamran University students. 254 female students and 253 male students were selected using multi-stage random sampling method. Then Psychological Capital Questionnaire (Lorenz, Bee,Putz & Heinitz, 2016), Positive Perfectionism questionnaire (Terry-Short, owens, Slade & Dewey, 1995), Stress Scale (Holmes & Rahe, 1967), Coping Inventory for Stressful Situations (Endler & Parker, 1990) and Psychological Well-being Scale (Ryff, 2002) were administered.The findings showed that positive perfectionism and negative life events predicted psychological capital. Psychological capital also predicted problem-focused coping, emotional-focused coping, and psychological well-being. These results highlighted the importance of psychological capital, positive perfectionism and negative life events in explaining psychological wellbeing and coping styles of students and also showed that have important implications as the necessary steps to promote the level of psychological well-being and the problem-focused coping in students
فرحبخش،ک. (1390). تهیه آزمون سازشیافتگی دانشجویان (اسد) و تعیین اعتبار، روایی و تعیین هنجار آن. اندازهگیری تربیتی، 2(6)، 28 -1.
بشارت، م. ع. (1384). بررسی رابطه کمالگرایی و موفقیت ورزشی. حرکت، 23، 65 -51.
بشارت، م. ع.، نادعلی، ح.، زبردست، ع. و صالحی، م. (1387). کمالگرایی و سبکهای مقابله با تنیدگی. روانشناسی تحولی: روانشناسان ایرانی، 5(17)، 17 -7.
بشلیده، م. (1393). روشهای پژوهش و تحلیل آماری مثالهای پژوهشی با SPSSو AMOS. اهواز: انتشارات دانشگاه شهید چمران اهواز.
بیرامی، م. و موحدی، ی. (1394). اثربخشی آموزش مهارتهای اجتماعی بر سرمایه روانشناختی دانشجویان تبریز. فصلنامه مددکاری اجتماعی، 4(1)، 37 -30.
پهلوان، ک.، کاکاوند، ع. و کیامنش، ع. (1391). اثربخش آموزش تفکر مثبت بر کمالگرایی ناسازگارانه دانشجویان دختر دانشگاه آزاد اسلامی واحد کرج. پژوهشهای مشاوره، 12(45)، 74 -53
حسینیدولتآبادی، ف.، صادقی، ع.، سعادت، س. و خدایاری، ه. (1393). رابطه بین خودکارآمدی و خودشکوفایی با راهبردهای مقابلهای در دانشجویان. پژوهش در آموزش علوم پزشکی،۶(۱)، 18 -10
خانجانی، م.، شهیدی، ش.، فتح آبادی، ج.، مظاهری، م. ع. و شکری، ا. (1393). ساختار عاملی و ویژگیهای روانسنجی فرم کوتاه (18 سوالی) مقیاس بهزیستی روانشناختی ریف در دانشجویان دختر و پسر. اندیشه و رفتار، 8(32)، 36 -27.
ربانیباوجدان، م.، ریانیباوجدان، م.، نیکآذین، ا.، کاویانی، ن. و خضریمقدم، ا. (1391). رابطه باورهای خودکارآمدی و فراشناخت با راهبردهای مقابله در مردان سوءمصرف کننده مواد. فصلنامه روانشناسی کاربردی، 6(3)، 102 -85.
سلیمانیفر، ا. و شعبانی، ف. (1392). رابطه بین خودکارآمدی و انگیزه پیشرفت با سازشیافتگی تحصیلی دانشجویان کارشناسی سال اول دانشگاه شهید چمران اهواز. مجله مطالعات روانشناسی تربیتی، 10 (17)، 104 -83
شاکرمی، م.، داورنیا، ر. و زهراجوکار، ک. (1393). عوامل پیشبین بهزیستی روانشناختی در دانشجویان. مجله دانشگاه علوم پزشکی سبزوار، 21(3)، 481 -468
کاکابرایی، ک.، مرادی، ع.، افروز، غ.، هومن، ح. ع. و شکری، ا. (1390). روایی عاملی و تغییرناپذیری اندازهگیریِ نسخه کوتاه فهرست مقابله با موقعیتهای تنیدگیزا در والدین کودکان عادی و استثنایی. روانشناسی کاربردی، 5(4)، 90 -74.
کاویانی، ح.، حاتمی، ن. و شفیعآبادی، ع. (1387). اثر شناختدرمانی مبتنی بر ذهنآگاهی بر کیفیت زندگی افراد افسرده. مجله تازههای علوم شناختی، 10(4)، 48 -39.
نیسی، ع.،ارشدی، ن. و رحیمی، ا. (1390). رابطه علّیسرمایه روانشناختی با هیجانهای مثبت، بهزیستی روانشناختی، عملکرد شغلی و درگیری شغلی. مجله دستاوردهای روانشناختی، 4(1)، 46 -19.
Benyon, K., Hill, S., Zadurian, N., & Mallen, C. (2010). Coping strategies andself-efficacy as predictors of outcome in osteoarthritis: A systematic review. Journal of Musculoskeletal Care, 8(4), 224-236
Byrne, B. M. (2001). Structural equation modeling with AMOS, EQS, and LISREL: Comparative approaches to testing for the factorial validity of a measuring instrument. International Journal of Testing, 1(1), 55-86.
Cody, J. A. (2013). The roles of stress appraisal and self-efficacy in fostering resilience to improve psychosocial outcomes following negative life events among college students: a multiple mediation analysis. Doctoraldissertation, The University of Tennessee, Knoxville.
Dahl, K. C. (2015). The Relatonship between Sport Perffectionism, Self-Efficacy and Perceived Performance.Master of Science dissertation, Florida State University.
Ding, Y., Yang, Y., Yang, X., Zhang, T., Qiu, X., He, X., & Sui, H. (2015). The mediating role of coping style in the relationship between psychological capital and burnout among Chinese Nurses. Plos one, 10(4), 1-14.
Endler, N. S., & Parker, J. D. (1990). Multidimensional assessment of coping: a critical evaluation. Journal of Personality and Social Psychology, 58(5), 844-854.
Fox, C., Webster, B. D., & Casper, W. (2018). Spirituality, psychological capital and employee performance: An empirical examination. Journal of Managerial Issues, 30(2), 194.
Hand, M. P. (2004). Psychological resilience: The influence of positive and negative life events upon optimism, hope, and perceived locus of control.Doctoral dissertation, Walden University.
Hansen, A., Buitendach, J. H., & Kanengoni, H. (2015). Psychological capital, subjective well-being, burnout and job satisfaction amongst educators in the Umlazi region in South Africa. SA Journal of Human Resource Management, 13(1), 1-9.
Hewitt, P. L., & Flett, G. L. (2002). Perfectionism andstress processes. In G.L. Flett, & P.L. Hewitt (Eds.),perfectionism: theory, research, and treatment (pp 255-284). Washington, DC: American PsychologicalAssociation
Hicks, R. E., & Wu, F. M. Y. (2015). Psychological capital as mediator between adaptive perfectionism and academic procrastination. Journal of Psychology, 2(1), 34-40
Hirsch, J. K., Wolford, K., LaLonde, S. M., Brunk, L., & Parker-Morris, A. (2009). Optimistic explanatory style as a moderator of the association between negative life events and suicide ideation.Crisis: The Journal of Crisis Intervention and Suicide Prevention, 30(1), 48.
Hobfoll, S. E. (1989). Conservation of resources: A new attempt at conceptualizing stress. Am Psychol, 44(3), 513-518.
Holmes, T. H., & Rahe, R. H. (1967). The social readjustment rating scale. Journal of Psychosomatic Research, 11(2), 213-218.
Jafari, H. (2013). A Study of the Relationship ofPsychological Capital and Students' Performance.Business Perspectives & Research, 1(2), 9.
Jafri, M. H. (2017). Understanding perceived parenting styles on student’s psychological capital. International Education and Research Journal, 3(5), 238-240.
Karmakar, R. (2016). Positive psychological capital: Does this promote the use of functional and dysfunctional coping strategy? International Journal of Applied Research, 2(4), 22-27.
Koller, S. L., & Hicks, R. E. (2016). Psychological capital qualities and psychological well-being in australian mental health professionals. International Journal of Psychological Studies, 8(2), 41.
Li, W., Zhang, L., Liu, B., & Cao, H. (2013). The impact of negative interpersonal life events on social adaptation of Chinese college students: Mediator effect of self-esteem. Social Behavior and Personality: An International Journal, 41(5), 705-714.
Liran, B. H., & Miller, P. (2017). The role of psychological capital in academic adjustment among university students. Journal of Happiness Studies, 20(1)1-15.
Liu, C., Zhao, Y., Tian, X., Zou, G., & Li, P. (2015). Negative life events and school adjustment among Chinese nursing students: The mediating role of psychological capital. Nurse Education Today,35(6), 754-759.
Lorenz, T., Beer, C., Pütz, J., & Heinitz, K. (2016). Measuring Psychological Capital: Construction and Validation of the Compound PsyCap Scale (CPC-12). PloS One, 11(4), e0152892.
Luthans, F., Avolio, B. J., Avey, J. B., & Norman, S. M. (2007). Positive psychological capital: Measurement and relationship with performance and satisfaction. Personnel Psychology, 60(3), 541-572.
Mann, M. J., Kristjansson, A. L., Sigfusdottir, I. D., & Smith, M. L. (2014). The impact of negative life events on young adolescents: comparing the relative vulnerability of middle level, high school, and college-age students. RMLE Online, 38(2), 1-13.
Nafees, N., & Jahan, M. (2017). Psychological capital (PsyCap) and mental well-being among medical students. International Journal of Indian Psychology, 4,60-8.
Nielsen, I., Newman, A., Smyth, R., Hirst, G., & Heilemann, B. (2017). The influence of instructor support, family support and psychological capital on the well-being of postgraduate students: A moderated mediation model. Studies in Higher Education, 42(11), 2099-2115.
Nolzen, N. (2018). The concept of psychological capital: A comprehensive review. Management Review Quarterly, 68(3),237-277.
Pan, Q., & Zhou, Z. (2009). Psychological capital, coping style and psychological health: An empirical study from college students. In 2009 First International Conference on Information Science and Engineering(pp. 3391-3394). IEEE.
Pang Zhihui, Y. Z., & Zongkui F. (2010). Li Xiaojun Relationship between social support and learning burnout of college students: Mediating role of coping. Chinese Journal of Clinical Psychology,18(5), 653-654.
Peng, L., Zhang, J., Li, M., Li, P., Zhang, Y., Zuo, X., & Xu, Y. (2012). Negative life events and mental health of Chinese medical students: The effect of resilience, personality and social support. Psychiatry Research, 196(1), 138-141.
Rabenu, E., Yaniv, E., & Elizur, D. (2017). The relationship between psychological capital, coping with stress, well-being, and performance. Current Psychology, 36(4), 875-887.
Rahat, E., & İlhan, T. (2016). Coping styles, social support, relational self-construal, and resilience in predicting students’ adjustment to University Life. Educational Sciences: Theory & Practice, 16(1), 187-208.
Rani, K. E. (2015). The Role of Psychological Capital (PsyCap) in Psychological Well Being of Unemployed Indian Youth. Journal of Psychosocial Research, 10(1), 149.
Reyes-Rodríguez, M. L., Rivera-Medina, C. L., Cámara-Fuentes, L., Suárez-Torres, A., & Bernal, G. (2013). Depression symptoms and stressful life events among college students in Puerto Rico. Journal of Affective Disorders, 145(3), 324-330.
Roche, M., Haar, J. M., & Luthans, F. (2014). The role of mindfulness and psychological capital on the well-being of leaders. Journal of Occupational Health Psychology, 19(4), 476.
Ryff, C. D. (1989). Happiness is everything, or is it? Explorations on the meaning of psychological well-being. Journal of Personality and Social Psychology, 57(6), 1069.
Selvaraj, P. R. (2015).Using positive psychological capital to predict mental health in college students: Implications for counseling and higher education. Doctoral dissertation, Ohio University.
Shirazi, N. (2016). Perfectionism and generalized anxiety disorder: Investigating the mediating effect of emotion dysregulationDoctoral dissertation, University of Toronto.
Smith, M. M., (2014). The perfectionism-psychological outcome link: The mediating effect of personal resiliency. Master of Science dissertation, The University of Western Ontario.
Stoeber, J., Harris, R. A., & Moon, P. S. (2007). Perfectionism and the experience of pride, shame, and guilt: Comparing healthy perfectionists, unhealthy perfectionists, and non-perfectionists. Personality and Individual Differences, 43(1), 131-141.
Terry-short, L. A., Owens, R. G., Slade, P. D., & Dewey, M.E. (1995). Positive and negative perfectionism. Personalityand Individual Differences, 18, 663-668.
Vanno, V., Kaemkate, W., & Wongwanich, S. (2014). Relationships between academic performance, perceived group psychological capital, and positive psychological capital of Thai undergraduate students. Procedia-Social and Behavioral Sciences, 116, 3226-3230.
Visser, P. L., Loess, P., Jeglic, E. L., & Hirsch, J. K. (2013). Hope as a moderator of negative life events and depressive symptoms in a diverse sample. Stress and Health, 29(1), 82-88.
Wang, Y., Chang, Y., Fu, J., & Wang, L. (2012). Work-family conflict and burnout among Chinese female nurses: The mediating effect of psychological capital. BMC Public Health, 12(1), 915.
Youssef-Morgan, C. M., & Luthans, F. (2015). Psychological capital and well-being. Stress Health, 31(3), 180-188.
Zhao, F. F., Lei, X. L., He, W., Gu, Y. H., & Li, D. W. (2015). The study of perceived stress, coping strategy and self‐efficacy of Chinese undergraduate nursing students in clinical practice. International Journal of Nursing Practice,21(4), 401-409.
_||_