مقایسه ای میان دو داستان هنگام اثر مندنیپور و پیرمرد فرتوت با بال های عظیم اثر مارکز
محورهای موضوعی : مطالعات نقد ادبیمهدی پرهام 1 , الهام جعفرزاده 2 , الهه جعفرزاده 3
1 - گروه زبان و ادبیات فارسی، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد اسلامشهر، اسلامشهر، ایران
2 - کارشناس ارشد ادبیات فارسی- دانشگاه آزاد اسلامی- واحد اسلامشهر. ایران
3 - مدرس دانشگاه آزاد اسلامی- واحد اسلامشهر. ایران
کلید واژه: داستان, روستا, رئالیسم جادویی, مارکز, مندنی پور,
چکیده مقاله :
رئالیسم جادویی گاه به عنوان یک طرز داستان نویسی تاریخی ـ سیاسی نگر و پسااستعماری و گاه به عنوان شیوه ای مرکب از دید و شگرد خاص ادبی و نیز به منزله ی سبکی منحصراً محلی ـ منطقه ای شناخته می شود. چنانکه از پیشینه ی پژوهش پیداست، معمولاً وجود برخی مؤلفه ها اثبات رئالیسم جادویی را در یک اثر امکان پذیر می سازد. نقش و اهمیت متفاوت این مؤلفه ها، دیدگاه محققان را در باره ی اصلی و فرعی بودن هر یک از آنها و نیز شمار هرکدام تفاوت بخشیده است. مؤلفههای سبک رئالیسم جادویی به انواع مختلف بررسی شده است و بیش و کم آنچه مورد توافق و اجماع محققان است تلفیقی از شگرد های خیال پردازی و حقایق زندگی است. با توجه به هدف مقایسهای نوشتار حاضر کاربرد مشترک برخی از این موارد به گونه ای محدود، نزدیکی دو اثر ، هنگام و پیرمرد فرتوت با بالهای عظیم به ترتیب نوشتهی شهریار مندنی پور و گابریل گارسیا مارکز را نشان میدهد. نوشتار کنونی یک بررسی محتوایی – ساختی است و مؤلفههای همسان در دو داستان را شناسایی و توصیف می کند.
Sometimes magical realism is known as a historical-political and post-colonial way of writing stories, and sometimes as a method composed of a special literary vision and technique, and also as an exclusively local-regional style. As it can be seen from the background of the research, usually the existence of some components makes it possible to prove magical realism in a work. The different roles and importance of these components have given researchers a different perspective on the main and secondary nature of each of them, as well as the number of each.The components of the magical realism style have been investigated in different ways, and what is more or less agreed upon by the researchers is a combination of fantasy techniques and the facts of life. According to the comparative aim of the present article, the common use of some of these cases in a limited way shows the closeness of these two works, Hengam and A very old man with enormous wings, respectively written by Shahriar Mandanipour and Gabriel García Márquez. The present paper is a content-structural review and identifies and describes the identical components in these two stories.
باورز، مگی آن.(1394). رئالیسم جادویی، ترجمهی سحر رضا سلطانی، تهران: روزنه.
باقری، خسرو.(1387). نگاهی به اجرای نمایش «ماکوندو»، به کارگردانی آزاده انصاری.
Khosrobagheri.blogfa.com
بی نیاز، فتح الله.(1392). درآمدی بر داستان نویسی و روایت شناسی، تهران : نشر افراز.
پارسی نژاد، کامران.(1381). «مبانی و ساختار رئالیسم جادویی»، ماهنامه ادبیات داستانی، شماره 67 – 66 ، بهمن و اسفند 1381 .
پورنامداریان و سیدان، تقی و مریم.(1388). بازتاب رئالیسم جادویی در داستانهای غلامحسین ساعدی، مجله دانشکده ادبیات دانشگاه تربیت معلم، شهریور 1388، شماره 68، صص 29- 17.
حق روستا، مریم.(1385). تفاوت رئالیسم جادویی و رئالیسم شگفت انگیز و نقش زاویه دید در آنها با بررسی آثار گابریل گارسیا مارکز و آلخو کارپنتیر، بی جا.
حنیف و حنیف، محمد و محسن.(1397). بومی سازی رئالیسم جادویی در ایران. تهران: علمی و فرهنگی.
حنیف، محسن، رضایی، طاهره.(1395). زبان روایت در رمان های رئالیسم جادویی، نقد و نظریهی ادبی، سال اول، شماره 2.
رودگر، محمد.(1396). رئالیسم عرفانی : مقایسه تذکره نگاری تصوف با رئالیسم جادویی با تأکید بر آثار مارکز ، تهران: انتشارات سوره مهر.
زرشناس، شهریار.(1393). «گابریل گارسیا مارکز در ترازوی نقد/ 3 ، رئالیسم جادویی چیست و ویژگی های آن کدام است؟»، مشرق نیوز، بیست و هفتم اردیبهشت 1393 .
ساعدی، غلامحسین.(1347). ترس و لرز، تهران: زمان.
همو.(1345). اهل هوا، چاپ اول، تهران: امیرکبیر.
همو.(1377). عزاداران بیل، چاپ چهاردهم، تهران: قطره.
صاعدی، احمد رضا و دیگران.(1397). مؤلفه های رئالیسم جادویی در رمان تقریر میلیس اثر ربیع جابر، دو فصلنامه علمی – پژوهشی نقد ادب معاصر عربی. پاییز و تابستان.
غلامی، سیمین.(1398). خوانش مولفّه های رئالیسم جادویی در «الرجل الّذی یکره نفسه» نوشتهی حنا مینه، نقد ادبی معاصر عربی، سال نهم.
کسیخان، حمید رضا.(1390). بررسی تطبیقی مؤلفه های رئالیسم جادویی در طبل حلبی از گونترگراس و یک صد سال تنهایی از گابریل گارسیا مارکز، دو فصلنامه علمی – پژوهشی زبان پژوهی دانشگاه الزهرا(س) ، سال دوم ، شماره 4 ، بهار و تابستان 1390.
مارکز، گابریل گارسیا.(1391). بهترین داستانهای کوتاه گابریل گارسیا مارکز، گزیده، ترجمه و با مقدمه احمد گلشیری، چاپ ششم، تهران: نگاه.
مندنیپور، شهریار.(1371). هشتمین روز زمین، تهران: نیلوفر.
عابدینی، حسن.(1369). صد سال داستان نویسی در ایران، ج 1 و 2 ، تهران : تندر.
همو.(1377). صد سال داستاننویسی ایران، ج 3، تهران: انتشارات علمی فرهنگی.
همو.(1384). صد سال داستان نویسی ایران، ج4 ، تهران: چشمه.
میرصادقی، جمال و میمنت.(1377). واژهنامه هنر داستاننویسی، تهران: کتاب مهناز.
ناظمیان رضاو همکاران.(1393). رئالیسم جادویی و مؤلفه هایآن در بررسی داستان «لیالی الف لیله» اثر نجیب محفوظ، پژوهشنامه ی نقد ادب عربی، شماره ی 8.
http:// khosrobagheri.blogfa.com/p.42. 1387
_||_