واکاوی تطبیقی نقش ناخودآگاه جمعی کارل گوستاو یونگ در شعر (درد نام دیگر من است) اثر قیصر امین پور
محورهای موضوعی : مطالعات نقد ادبیعلی کشاورز قدیمی 1 , مصطفی ملکی 2
1 - نهادکتابخانههای عمومی کشور، ادارۀ کل کتابخانههای عمومی استان قزوین. قزوین. ایران. (نویسندۀ مسئول).
2 - عضو سازمان نظام مهندسی معدن ایران، مسئول فنی معادن استان قزوین. قزوین. ایران.
کلید واژه: نظریۀ یونگ, درد نام دیگر من است, قیصرامینپور, ناخودآگاه جمعی.,
چکیده مقاله :
در بخش روان انسان، ناخودآگاه نقش مهمی در رفتار و عملکرد و نهایتأ سرنوشت او ایفا میکند و این ناخودآگاه است بیآنکه بدانیم ما را پیش میبرد. مجموعهای از کهنالگوها، عقدههای مثبت و منفی و سایه و پرسونا به طرز شگفتآوری ناخودآگاه فردی و جمعی بشر را در تسخیر خود دارد. ارتباط همۀ رفتارهای انسانی با ناخودآگاه مورد اتفاق روانشناسان است. شعر از ناخودآگاه بر میخیزد. در این میان نظریههای یونگ راهگشای این مسیر بوده تا با استفاده از این نظریات بسیاری از رفتارهای ناخودآگاه را در شعر «درد نام دیگر من است» اثر قیصر امینپور مورد واکاوی و تحلیل قرار دهد. پژوهش حاضر به روش توصیفی– تحلیلی و به شیوۀ کتابخانهای است. هدف پژوهش بررسی و تحلیل نقش ناخودآگاه جمعی در این شعر قیصر امینپور است. یافتههای پژوهش نشان میدهد از میان نظریات یونگ نقش ناخودآگاه جمعی و شخصی در این شعر بسامد بالایی داشته است.
In the human psyche, the unconscious plays an important role in his behavior and action and ultimately his destiny, and it is the unconscious that drives us forward without knowing it. A set of archetypes, positive and negative complexes, shadow and persona, etc. surprisingly captures the human individual and collective unconscious. The connection of all human behaviors with the unconscious is the case of psychologists. Poetry arises from the unconscious. In the meantime, Jung's theories have paved the way for this path to use these theories to analyze many unconscious behaviors in the poem (Pain is another name for me) by Qaiser Amin Pour.The aim of The present research by descriptive-analytical and library method is to investigate and analyze the role of the collective unconscious in this poem by Qaisar Aminpour. The findings of the research show that among Jung's theories, the collective and personal unconscious have a high frequency in this poem.
امینپور،قیصر(1401) مجموعۀ کامل اشعار ،تهران: نشر مروارید.
باقری،خسرو،خسروی،زهره(1387)،نظریههای روانشناسی معاصر،چاپ اول،تهران: علم.
صرفی،محمدرضا،مدبری،محمود و علینژاد،ملیحه(1395)،«بررسی جلوههای آنیموس در شعر فروغ فرخزاد،سیمین بهبهانی و طاهره صفارزاده»، فصلنامۀ مطالعات زبان و ادبیات غنایی،سال ششم،شماره 20.
فروید،زیگموند(1382)،کاربرد تداعی آزاد در روانشناسی کلاسیک،ترجمۀشجاعشفتی،سعید،چاپ اول،تهران: ققنوس.
فوردهام، فریدا(1399) درآمدی بر روانشناسی یونگ، ترجمۀ میربها، مسعود، تهران: جامی.
فیضی،زهرا(1383)،مبانی روانشناسی احساس و ادراک،چاپ اول،تهران: پشوتن.
قنبری،امید (1394) زندگینامه و خدمات علمی و فرهنگی زنده یاد دکتر قیصر امینپور،تهران: انجمن آثار و مفاخر فرهنگی.
کرول،وید،کرول،تاوریس،زوسیر،دبورا،ایلاس،لورین(1397)،روانشتاسیعمومی،ترجمۀهامایاک آوادیس،یانس،عربقهستانی،داود و همکاران،چاپ اول،تهران: رشد.
کلوین، اسهال، ورنونجی، نوردبی(1400) مقدمات روانشناسی یونگ، ترجمۀ شهریار شهیدی، تهران: انتشارات آینده درخشان.
کمالیبانیانی،محمد(1401)،«صورت تمثیلی آنیموس در اشعار فروغ فرخزاد»،فصلنامۀ تحقیقات تمثیلی در زبان و ادبیات فارسی،دوره 14،شماره 54،صص127-102.
doi:10.30495/JPLL.2022.698189
گنجی،حمزه(1387)،مبانی روانشناسی عمومی،چاپ اول،تهران: روان.
ویتیک،آرنو(1386)،مقدمۀ روانشناسی،ترجمۀ محیالدینبناب،مهدی،چاپ اول،تهران: رشد.
هورنای،کارن(1385)،خودکاوی،ترجمۀ مصفا،محمدجعفر،چاپ اول،تهران: بهجت.
یونگ،کارل (1383)،روانشناسی و شرق،ترجميصدقیانی،لطیف،چاپ اول،تهران: جامی.
همو (1387)،روانشناسی ضمیر ناخودآگاه،ترجمۀامیری،محمدعلی،چاپ اول،تهران: انتشارات علمی و فرهنگی
همو (1398)چهار صورت مثالی،ترجمۀ فرامرزی،پروین،چاپ اول،مشهد: آستان قدس رضوی.
همو (1399)،خود کشف نشده،ترجمۀ بابازاده،رضا،چاپ اول،تهران: پیله.
همو(1400)،انسان و سمبولهایش،ترجمۀ اکبریانطبری،حسن،چاپ دوم،تهران: دایره.