برآورد تابع تقاضای خدمات آموزشی دانشگاه آزاد اسلامی واحد ابهر
محورهای موضوعی : اقتصاد مالی
1 - استادیار دانشگاه آزاد اسلامی واحد ابهر
کلید واژه: عوامل اقتصادی, دانشجو, تابع تقاضا, عوامل اجتماعی, عوامل روانشناختی, خدمات اموزشی,
چکیده مقاله :
هدف کلی این پژوهش،برآورد تابع تقاضای خدمات آموزشی برحسب عوامل دموگرافیک ،اقتصادی،اجتماعی و روانشناختی در دانشگاه آزاد اسلامی واحد ابهر است.نمونه پژوهش شامل 972 نفر از دانشجویان مقاطع تحصیلی کارشناسی و کارشناسی ارشد ورودی سال 1388-89 بوده که پرسشنامه ها شامل فرم اطلاعات دمو گرافیک،اقتصادی و اجتماعی افراد،پرسشنامه پذیرش اجتماعی و پرسشنامه انگیزه پیشرفت را تکمیل کرده اند.نتایج تحلیل رگرسیون ،رگرسیون لوجستیک دو جمله ای و چند جمله ای نشان می دهد،متغیرهای وضعیت مسکن،وضعیت علاقه مندی،وضعیت تاهل،انگیزه پیشرفت،سن،،شهریه،هزینه تحصیل و درآمد خانوار و شخص متقاضی بر روی تقاضای هر یک از رشته های انتخابی توسط متقاضی تاثیر گذار است.همچنین،متغیرهای وضعیت علاقه مندی،آینده شغلی،شغل پدر و مادر،وضعیت تاهل،انگیزه پیشرفت،سن،شهریه و هزینه تحصیل تاثیر معنا داری بر روی تقاضای هر یک از مقاطع تحصیلی کارشناسی و کارشناسی ارشد دارند.
The aim of this study is to estimate of demand for higher education of Islamic Azad University, Abhar branch, according to demographic, economic, social, and psychological factors. The sample of research included 972 students that enrolled in 87-88 academic year. Subjects were asked to complete demographic, social and economic information form, achievement motivation questionnaire, and social acceptance questionnaire. Results of Binary Logistic Regression and Multinomial Logistic Regression revealed that house status, interest, marriage status, achievement motivation, age, tuition, education cost, and student/family income affect the demand of majors. Also, interest, coming job, parent’s job, marriage status, achievement motivation, age, tuition and education cost were significant.