چگونگی تاثیر گسترش فناوریهای مالی بر بهبود عملکرد خدمات مالی
محورهای موضوعی : اقتصاد مالیحیدر مغنی 1 , وحید ناصحی فر 2 , تهمینه ناطق 3
1 - دانشجوی دکتری مدیریت بازرگانی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد شاهرود، سمنان، ایران
2 - دانشیار گروه مدیریت بازرگانی دانشگاه علامه طباطبایی، تهران، ایران
3 - استادیار گروه بازرگانی دانشگاه آزاد اسلامی، واحد شاهرود، سمنان، ایران.
کلید واژه: بانکداری دیجیتال, خدمات بانکداری, فناوری های مالی, کیفیت خدمات بانکداری,
چکیده مقاله :
بانک ها به عنوان نهادهای مالی خدمتمحور، در فرایند توسعه پایدار نقش اساسی و ثبات بخشی را ایفا می کنند. ظهور تکنولوژیهای جدید، تغییر در ترجیحات مشتریان، ترویج بانکداری باز و گسترش بازارهای مالی متنوع شرایط جدیدی را در عرصه اقتصاد جهانی شکل داده است. فناوری مالی[i] به عنوان یکی از بارزترین نوآوریهای عصر حاضر در صنعت مالی با کاهش هزینهها، بهبود کیفیت خدمات مالی و ایجاد افق های جدید از طریق تغییر رویکرد مشتریان از خدمات بانکداری، تغییر در کسبوکارهای سنتی و بهبود کیفیت آن شیوه بانکداری موجود را متحول و رفتار متولیان این حوزه و سهم آنان از بازار مالی را گسترش داده است. در این مقاله کیفیت خدمات بانکداری نوین تابعی از شخصی سازی خدمات و اطلاعات،پایداری ،سهولت دسترسی به خدمات،امنیت و احراز هویت و نوآوری خدمات مالی و بانکی می باشد. در نمونه ای متشکل از 385 متخصص و صاحب نظر با روش ترکیبی کیفی و کمی نقش امنیت خدمات بر اساس ضرایب استاندارد0.705،سهولت خدمات 0.86،نوآوری خدمات 0.782، پایداری خدمات 0.668 و شخصی سازی خدمات 0.796 برآورد شده است. در ضرایب استاندارد سهولت خدمات و شخصی سازی خدمات و نوآوری خدمات بیشتری کمیت را داشته اند. Banks as service-oriented institutions have a vital role in the sustainable development process of a country. presentation of new technologies, changing customer preferences, the world of open banking, and the pressure of financial markets have formed the new situation. Financial technology as one of the most important innovations in the financial industry today has brought a new perspective to the monetary and financial system by reducing costs, improving the quality of financial services and creating a more diverse and sustainable financial perspective. This technology has challenged existing banking practices by changing customers' approach to banking, changing traditional businesses and improving its quality. Owners of banking and payment services are forced to use the technology to hold their market share of financial transactions. [i] Financial Technology (Fin – Tech)
1) ابراهیمی، لقمان. (1389). ارزیابی کیفیت خدمات شهرداری بر اساس مدل کیفیت خدمات (SERVQUAL MODEL): مطالعه موردی شهرداری شهرستان بوکان، پایان نامه کارشناسی ارشد در رشته مدیریت بازرگانی، دانشگاه سیستان و بلوچستان.
2) کبوتری، جمال الدین (1391). بکارگیری مدل E-S-Qual و AHP در ارزیابی و رتبه بندی عوامل موثر بر کیفیت خدمات الکترونیک. پایان نامه کارشناسی ارشد دانشگاه خلیج فارس بوشهر.
3) فعال قیومی، افسانه، ترک نژاد، احمد (1390). بررسی تاثیر فناوری اطلاعات بر کاهش هزینه خدمات بانکی و اندازهگیری میزان آن در صنعت بانکداری مطالعه موردی بانک دی. پایان نامه کارشناسی ارشد دانشگاه علم و فرهنگ ایران.
4) معتمدی، هوشنگ (1396). پایاننامه کارشناسی ارشد با عنوان «بررسی و مطالعه روش های نوین پرداخت الکترونیک در ساختار بازار سرمایۀ ایران».
5) کریمی، مریم (1395)، مروری بر آینده پرداخت، انقلاب دیجیتالی در صنعت پرداخت و روندهای آن، مجله بازآفرینی، شماره 16 و 17، آذر و دی.
6) رشیدی، مهدی (1395)، بانکداری بینالمللی ۱ (با تاکید بر مدیریت ریسک نوسانات نرخ ارز و بهره) ، انتشارات موسسه عالی آموزش بانکداری ایران، چاپ یازدهم.
7) تقویفرد، سید محمدتقی ؛ برزده، سید محمد (1394)، بانکداری الکترونیک (انقلاب فناوری اطلاعات در نظام بانکی)، انتشارات موسسه عالی آموزش بانکداری ایران
8) حسن زاده،علی، مجتهد، احمد، بغدادی، پویا، ، تقی زاده حصاری، فرهاد (1396)، پول و بانکداری نوین، انتشارات جنگل، جاودانه، چاپ دوم.
9) عباسی نژاد، حسین، مهرنوش، مینا (1397)، بانکداری الکترونیکی، انتشارات سمت، چاپ نهم
10) تاری، فتحالله. (1395)، کتاب پول و بانکداری، انتشارات پرکاس، چاپ سوم.
11) میرغفوری، سید حبیب الله، محسن طاهری دمنه، حبیب زارع احمدآبادی. (1388). ارزیابی روشهای سنجش کیفیت خدمات به وسیله شبکههای عصبی مصنوعی، چشم انداز مدیریت، شماره 31.
12) Barberis, J., Chist, Susanne. (2016). The FINTECH Book: The Financial Technology Handbook for Investors, Enterpreneurs and Visionaries.
13) Agustin, Rubini. (2017). Fintech in a flash: Financial technology made easy.
14) Abbasi, T., & Weigand, H. (2017). The Impact of Digital Financial Services on Firm's Performance: a Literature Review. ArXiv preprint arXiv: 1705.10294.
15) Arasli, H., Turan Katircioglu, S., & Mehtap-Smadi, S. (2005). A comparison of service quality in the banking industry: Some evidence from Turkish-and Greek-speaking areas in Cyprus. International Journal of Bank Marketing, 23(7), 508-526.
16) Arner, D. W., Barberis, J., & Buckley, R. P. (2015). The evolution of Fintech: A new post-crisis paradigm. Geo. J. Int'l L., 47, 1271.
17) Bons, R. W., Alt, R., Lee, H. G., & Weber, B. (2012). Banking in the Internet and mobile era. Electronic Markets, 22(4), 197-202.
18) Chuang, L.-M., Liu, C.-C., & Kao, H.-K. (2016). The adoption of fintech service: TAM perspective. Int J Manag Adm Sci, 3, 1-15.
19) Cuesta, C., Ruesta, M., Tuesta, D., & Urbiola, P. (2015). The digital transformation of the banking industry. BBVA Research (available at https://www. bbvaresearch. com/wp-content/uploads/2015/08/EN_Observatorio_Banca_Digital_vf3. pdf).
20) Dapp, T. F. (2017). Fintech: The Digital Transformation in the Financial Sector. In Sustainability in a Digital World (pp. 189-199): Springer.
21) Flohr Nielsen, J. (2002). Internet technology and customer linking in Nordic banking. International Journal of Service Industry Management, 13(5), 475-495.
22) Gai, K., Qiu, M., Tao, L., & Zhu, Y. (2016). Intrusion detection techniques for mobile cloud computing in heterogeneous 5G. Security and Communication Networks, 9(16), 3049-3058.
23) Lee, I., & Shin, Y. J. (2018). Fintech: Ecosystem, business models, investment decisions, and challenges. Business horizons, 61(1), 35-46.
24) Lee, T., & Kim, H.-W. (2015). An exploratory study on fintech industry in Korea: crowd funding case. Paper presented at the 2nd International conference on innovative engineering technologies (ICIET’2015). Bangkok.
25) Omarini, A. (2017). The digital transformation in banking and the role of FinTechs in the new financial intermediation scenario.
26) Parker, G. G., Van Alstyne, M. W., & Choudary, S. P. (2016). Platform Revolution: How Networked Markets Are Transforming the Economyand How to Make Them Work for You: WW Norton & Company.
27) Patel, I. H., & Bhatt, V. (2018). Development of Model to Evaluate Service Quality Gap in the Generation of Digital Banking.
28) Riva, A., & Pilotti, L. (2017). DIGITAL AND LEAN TRANSFORMATION IN THE BANK AND IN THE FINANCIAL SERVICES: THE EXPERIENCE OF UNICREDIT BANK.
29) Shivakumar, S. K., & Sethii, S. (2019). Transforming Legacy Banking Applications to Banking Experience Platforms. In Building Digital Experience Platforms (pp. 261-295): Springer.
30) Treleaven, P. (2015). Financial regulation of FinTech.
31) Zachariadis, M., & Ozcan, P. (2017). The API economy and digital transformation in financial services: The case of open banking.
32) Zhu, R., Dholakia, U. M., Chen, X., & Algesheimer, R. (2012). Does online community participation foster risky financial behavior? Journal of Marketing Research, 49(3), 394-407.
یادداشتها