مطالعه نقش فارغالتحصیلان دانشگاه آزاد اسلامی در گستره جغرافیایی آموزش و پرورش مناطق محروم
محورهای موضوعی : فصلنامه جغـرافیا
1 - محمد رحمانی عضو هیات علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد همدان
کلید واژه: دانشگاه آزاد اسلامی, آموزش وپرورش, شاغلین, فارغالتحصیلان و دانشآموختگان, مناطق محروم,
چکیده مقاله :
امروزه در کشورهای در حال توسعه رشد کمی و کیفی مراکز آموزش عالی به عنوان اصلی ترین هدف دولت ها، در مسیر پیشرفت محسوب می گردد. پس از پیروزی انقلاب اسلامی ایران توسعه و تاسیس دانشگاه های مختلف از جمله اهداف نظام در همین راستا می باشد. تشکیل و تاسیس دانشگاه آزاد اسلامی، دانشگاه علمی کاربردی و دانشگاه های پیام نور در کنار توسعه کمی و کیفی دانشگاه های دولتی از اصلی ترین استراتژی دولت ها در کشور برای توسعه همه جانبه و محرومیت زدایی بوده است. در این پژوهش محقق با مطالعه کتابخانه ای و اسنادی به بررسی نقش فارغ التحصیلان دانشگاه آزاد اسلامی در گستره ی جغرافیایی آموزش و پرورش مناطق محروم استان همدان پرداخته و تعداد این دانش آموختگان را با تعداد دیگر فارغ التحصیلان دانشگاه ها که در نظام آموزشی مناطق محروم این استان اشتغال دارند را مقایسه کرده است. نتایج این بررسی در سال تحصیلی 85-84 نشان می دهد که نزدیک به 40 درصد مجموع شاغلین زن و مرد در آموزش و پرورش مناطق محروم استان همدان، فارغ التحصیلان دانشگاه آزاد اسلامی هستند که نقش آن ها در مقاطع مختلف تحصیلی در بین کارکنان این مناطق محروم متفاوت است؛ به نحوی که در بین کارکنان دارای تحصیلات دوره کاردانی، این دانش آموختگان 5/18 درصد مجموع شاغلین و در بین کارکنان دارای تحصیلات دوره کارشناسی 30/38 درصد و در بین پرسنل دارای تحصیلات دوره کارشناسی ارشد، 28 درصد مجموع شاغلین را به خود اختصاص می دهند، اما نکته بسیار مهمتر در این تحقیق نقش زنان دانش آموخته این دانشگاه در بین کارکنان زن آموزش و پرورش مناطق محروم است که این تحقیق و بررسی نشان می دهد حدود 50 درصد شاغلین زن دارای مدرک تحصیلی دوره کارشناسی، زنان فارغ التحصیل دانشگاه آزاد اسلامی هستند و در بین کارکنان دارای تحصیلات تکمیلی(کارشناسی ارشد) 80 درصد مردان دارای این سطح از تحصیلات، مردان دانش آموخته این دانشگاه بوده اند.
1- اطلاعات وآمار آموزش وپرورش منطقه سردرود- دمق، 85-84
2- اطلاعات وآمار آموزش وپرورش منطقه فامنین،85-84
3- اطلاعات وآمار آموزش وپرورش منطقه فیروزان، 85-84
4- اطلاعات وآمار آموزش وپرورش منطقه قهاوند(شراء) ،85-84
5- اطلاعات وآمار آموزش وپرورش منطقه گل تپه،سال تحصیل سال تحصیلی85-84
6- بیابانی، جهانگیر1382، بررسی علل و عوامل بیکاری فارغالتحصیلان دانشگاهی، اولین همایش اشتغال و نظام آموزشی علمی دانشگاه تربیت معلم، 29و 30 شهریور ماه ، ص. 44
7- پرداختچی، محمدحسن، 1373، نقش و کارکرد و ارتباطات در سازمان و مدیریت، فصلنامه مدیریت در آموزش و پرورش، شماره پانزدهم.
8- حمیم ،سلیمان،1372، فرهنگ کوچک انگلیسی-فارسی، تهران، انتشارات فرهنگ معاصر، ص. 18-13
9- رحمانی، محمد،1385، مطالعه توزیع فضایی فارغالتحصیلان دانشگاهها، طرح درون دانشگاهی دانشگاه آزاد اسلامی واحد همدان، ص. 14
10- سازمان آمار آموزش و پرورش استان همدان 1385 ، اطلاعات و آمار آموزش و پرورش
11- سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور،1385.
12- سهامی،سیروس. 1347.جغرافیای انسانی، تهران ، انتشارات رایزن . 560 صفحه.
13- شکوهی ، غلامحسین،1378،تعلیم وتربیت و مراحل آن ، تهران، به نشر. 224 صفحه.
14- طوسی ، محمد علی و همکاران،1377، اداره ی امور کارکنان و مدیریت انسانی ، چاپ هشتم. تهران ، مؤسسه علمی آموزش و پژوهش مدیریت برنامه ریزی، 631 صفحه.
15- عمید، حسن،1360، فرهنگ فارسی، جلد دوم ، تهران، انتشارات امیرکبیر ، ص. 51
16- قره باغیان،مرتضی،1390، اقتصاد رشد و توسعه، تهران، نشر نی، 518 صفحه.
17- محمودآبادی نور آبادی، وحید، 1373، آموزش برای توسعه، مجله اطلاعات سیاسی و اقتصادی، شماره 80-79: فروردین و اردیبهشت، ص.113-111.
18- مدنی پور، نادیا،1385، نگاهی به اشتغال زنان، مجله سیاسی اجتماعی زن و توسعه، شماره174
19- مرکزآمار 1385
20- موحدی ، بهناز،1385، زنان و اشتغال در جمهوری اسلامی، مجله زن و توسعه، شماره.176:ص.36-22
21- ناجی راد ،محمدعلی،1385، موانع مشارکت زنان در فعالیتهای سیاسی و اقتصادی ایران پس از انقلاب اسلامی، مجله دانش پژوهان، شماره9: پاییز و زمستان ، ص. 356
22- نراقی. یوسف،1374، توسعه و کشورهای توسعه نیافته، تهران، انتشارات دانش. 248 صفحه.
23- نقیب زاده ،میرعبدالحسین ،1389، نگاهی به فلسفه ی آموزش و پرورش ، تهران، انتشارات طهوری. 232 صفحه.
24- daneshnameh.roshd.ir
25- www.Asriran.cam