منطق به مثابه روش شناسی پژوهشهای فلسفی
محورهای موضوعی : پژوهشهای معرفت شناختی
1 - استادیار دانشگاه شهید مطهری
کلید واژه: روش شناسی پژوهش فلسفی, منطق, رئوس ثمانیه, فکر, مسئله (مطلوب),
چکیده مقاله :
روش شناسی پژوهش فلسفی سبب تقویت انگیزه، افزایش توانایی درک مفاهیم، تفکر خلاق و مهارتهای تحلیل دادهها با هدف تقویت فرآیند تفکراستدلالی برای انجام پژوهش فلسفی میشود. نتیجه بخشی و هدفمندی تحقیق فلسفی، مرهون تحقیق درست (اثربخشی) و درست تحقیق کردن (کارایی) است که باعث بهره وری آن می شود. اثربخشی زمانی تأمین می شود کهارزیابی منجر به طرح تحقیق به درستی رعایت شود که دربرگیرنده هدف، ضرورت، مسائل، فرضیه، پیشینه و روش تحقیق است. رعایت ارزیابی مستلزم کارایی نیز منجر به برخورداری از استحکام و روشمندی، ابزار مناسب اصول و فنون تحقیق، سرعت توأم با دقت می شود. در این طرح، پژوهش همان فکر، و روش پژوهش هم صورت فکر است؛ ازاینرو علم منطق به عنوان ضامن صحت صوری فکر را می توان متدولوژی پژوهش فلسفی معرفی کرد. لذا کوشش ما براین است که بتوانیم به روش تحقیق جامعی دست یابیم که اصول و فنون امروزی پژوهش را درتناظر با مبانی منطقی مورد توجه قرار داده و آن را به عنوان چارچوب روش تحقیق علوم عقلی عرضه نماید. درواقع روش شناسی پژوهشهای فلسفی تجلی چهره جدیدی از هویت ابزاری بودن منطق و جنبه مهارتی آن است؛ یعنی مباحث منطقی مانند تعریف فکر و مراحل آن، اصول مطالب و ... درحکم معیاری است که پژوهشگر فلسفی در سامان دادن به پژوهش خود از آن باید استفاده کند.
The methodology of philosophical researches causes to strengthen the motivation, enhancing the ability to understanding concepts, creative thinking and skill of analyzing data; this methodology is learned in order to enhance the process of thinking as a base for philosophical researches. The conclusion and purposefulness of philosophical inquiry, proper research and the correctness of researching lead to efficiency of researching. Research effectiveness when is ensured that the evaluation of research plan is properly implemented, a plan which embraces goals, necessities, issues, assumptions, context and the methods of the research. Moreover, efficiency of researching requires firm methodology and proper tools, which are appropriate tools of research principles and techniques; also, speed associated with accuracy is the consequence of research efficiency. In this plan, research is the process of thinking and methodology is the form of thinking. Therefore, science of Logic as the guaranty of thinking form can be called as the method of philosophical research. Therefore, our effort is to be able to achieve a comprehensive research methodology that considers new principles and techniques of research, corresponding to the Logical bases, presenting it as the framework of the methodology of intellectual sciences. In fact, “the methodology of philosophical research” is a new dimention of logic instrumental identity demonstrating that as a skill. Logical discussions, such as “definition of thought”, “thinking levels”, “eight Vertices”, and so on, are in fact the criteria helping philosophical researchers to order their researches.
ابنسینا.(1403ق). الإشارات والتنبیهات، شرح خواجه طوسی، ج1، تهران، نشر کتاب.
همو.(1404ق). منطقالشفاء، قم، انتشارات آیت الله مرعشی نجفی.
اخلاقی، مرضیه.(1383). میزان تأثیر قرآن و حدیث بر انسانشناسی صدرا، پایاننامه کارشناسی ارشد به راهنمایی غلامرضا اعوانی و احد فرامرز قراملکی، دانشکده الهیات دانشگاه تهران.
ایزدی، جنان و فرامرز قراملکی، احد.(1386). زبان برتر: نظریهای در روششناسی حکمت متعالیه، خردنامه صدرا، ش49، پاییز1386.
الحاج، حسن علی.(1382). روششناسی و ساختار معرفتی حکمت متعالیه، پایاننامه دکتری به راهنمایی نجفقلی حبیبی و قاسمعلی کوچنانی، دانشکده الهیات دانشگاه تهران، تیر1382.
حافظ نیا، محمد رضا.(1386). مقدمهای بر روش تحقیق در علوم انسانی، تهران، انتشارات سمت.
خلیلی، اسدالله.(1380). روششناسی علم کلام، پایاننامه کارشناسی ارشد به راهنمایی احد فرامرز قراملکی، دانشکده الهیات دانشگاه تهران، آبان1380.
ذهبی، سید عباس.(1384). روششناسی شیخ اشراق، پایاننامه دکتری به راهنمایی غلامحسین ابراهیمی دینانی و احد فرامرز قراملکی، دانشگاه آزاد اسلامی تهران،1384.
ساروخانی.(1382). روشهای تحقیق در علوم اجتماعی، پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات اقتصادی، تهران، چاپ هشتم،1382.
سیاری، سعیده.(1384). مطالعات میانرشتهای در حوزه دینپژوهی، پایاننامه کارشناسی ارشد دانشکده الهیات و معارف اسلامی دانشگاه تهران،1384.
فخررازی.(1373). شرح عیون الحکمۀ، به کوشش احمد حجازی، تهران، مؤسسۀ الصادق.
فرامرز قراملکی، احد.(1380ش). روششناسی مطالعات دینی، دانشگاه علوم اسلامی رضوی.
همو.(1385). اصول وفنون پژوهش درگستره دینپژوهی، مرکز مدیریت حوزه علمیه قم.
همو.(1388). فرامرز قراملکی، احد، روششناسی فلسفه ملاصدرا، تهران، بنیاد حکمت صدرا.
همو.(1377). «رویآورد بینرشتهای و هویت معرفتی فلسفه صدرایی»، مقالات و بررسیها، دفتر 72.
قطب رازی.(1394). شرح مطالع، تصحیح و تحقیق علی اصغر جعفری ولنی، چاپ دوم، دانشگاه تهران.
نادری، عزت الله، مریم سیف نراقی و فرنگیس شاهپوریان.(1375). راهنمای عملی فراهمسازی طرح تحقیق، چاپ سوم، انتشارات بدر.
مطهری، مرتضی.(1382). مجموعه آثار، تهران، انتشارات صدرا.
مظفر، محمدرضا.(1383). المنطق، چاپ دوازدهم، انتشارات اسماعیلیان.
نقیبی، سیدابوالقاسم.(1390). روش تحقیق در علوم اسلامی، انتشارات دانشگاه پیام نور.
_||_