معناشناسی تأویل و اعتبار معرفتشناختی آن در آراء ابوزید
محورهای موضوعی : پژوهشهای معرفت شناختیحامد علی اکبرزاده 1 , مصطفی سلطانی 2
1 - دانشجوی دکتری مذاهب کلامی، دانشگاه ادیان و مذاهب قم
2 - استادیار دانشگاه ادیان و مذاهب قم
کلید واژه: تأویل, معرفتشناسی, تلوین, قرائت ایدئولوژیک, قرائت خلاق,
چکیده مقاله :
نصر حامد ابوزید بهعنوان یکی از اندیشمندان معاصر عرب و از شخصیتهای مهم جریان نومعتزله، دیدگاههای خاصی را درباره فهم و تأویل متون دینی بهویژه قرآن ارائه کرده که برخی از آنها باب مجادلات فراوانی را گشودهاند. ابوزید با استفاده از تحلیلهای زبانشناسانه مفهوم جدیدی از تأویل ارائه میکند و با نگاهی که به لایههای معانی متون دارد، هر نوع مفهومگیری از آیه را داخل در تأویل میداند. او تلاش میکند نگاه رسمی عالمان دینی به متون را مورد انتقاد قرار دهد و اختلاف در نوع تأویل متون را چیزی شبیه به اختلاف در اجتهاد میداند. وی با طرح بحث تأویل و تلوین، تأویلهای ایدئولوژیمحور از متون دینی را مورد انتقاد قرار داده و معتقد است تلوین همان قرائت مغرضانه و دخالت دادن ایدئولوژی در فهم متون است. بهتعبیر دیگر، وی برای تأویل متعهد به ایدئولوژی، اعتبار و ارزش معرفتشناختی قائل نیست و معتقد است تأویل باید بدون هر گونه انقیادی انجام شود. او تأویلی را معتبر میداند که در آن نگاه ایدئولوژیک و متعصبانه دخیل نباشد. ابوزید موضع معتزله در فهم قرآن را میستاید و معتقد است آنان نخستین گروهی بودند که تأویل متون قرآن را با روشی درست آغاز کردند، چراکه در فهم متن، عقل را بهطور مستقل بهکار میگرفتند و برای عقل هیچ تعهد و وابستگیای نسبت به شرع قائل نبودند. امروزه نیز باید با همین عقل آزاد و رها سراغ تأویل متون دینی رفت. به اعتقاد ابوزید در مواجهه با متون دینی هدف از فعالیت معرفتشناسانه بهطور عام و عمل قرائت بهطور خاص، کشف حقایقی از وجود است که در سطحی خارج از افق ذات شناساننده یا خواننده قرار دارد و این همان تأویل صحیح است. در این مقاله دیدگاههای وی درباره مفهوم تأویل و ارزش معرفتشناختی آن مورد بررسی قرار گرفته است.