نقش رهبران فکری در شکلگیری الگوهای رایج افکار عمومی در میان مردم تهران
محورهای موضوعی : فصلنامه فرهنگ ارتباطات(علمی و ترویجی )
1 - دانشجوی دکتری علوم ارتباطات دانشگاه اصفهان واحد خوراسگان
کلید واژه: افکار عمومی, مفهوم ارتباط, شکلگیری ارتباطات انسانی, خصوصیات افکار عمومی, رسانهها و افکار عمومی,
چکیده مقاله :
مقاله حاضر به منظور بررسی نقش رهبران فکری در شکلگیری الگوهای رایج افکار عمومی در میان مردم تهران تنظیم شده است. در این رساله ضمن استفاده از مطالب ارائه شده در زمینه ارتباطات انسانی و افکار عمومی به سوالاتی نیز پاسخ داده شده است. در حقیقت این پژوهش به دنبال این فرض محوری بوده است که چه عواملی در بروز و شکلگیری افکار عمومی مؤثر هستند و چه چیز مردم تهران را ترغیب میکند تا هنگام بروز مسالهای خاص به همفکری برسند. سوالات اصلی پژوهش این است که نقش منبع اطلاع رسانی مردم تهران، نقش اعتماد آنان به رسانههای داخلی و خارجی و تأثیر شایعه و سمینارها و کنفرانسها و تشویق و ترغیب دوستان و آشنایان آنان و همینطور رهبران فکری تا چه میزان در شکلگیری افکار عمومی مؤثر بوده است. روش این تحقیق پیمایشی و ابزار اندازهگیری آن پرسشنامه است و جداول از طریق نرم افزار اس پی اس اس بدست آمده و اعتبار 80 درصدی برای آن تحلیل شد. جامعه آماری پژوهش مردم تهران میباشند و روش نمونهگیری خوشهای چند مرحلهای استفاده شده است. بررسیهای انجام شده نشان داد که میزان سن و تحصیلات و همینطور جنس در شکلگیری افکار عمومی نقش مؤثری دارند. میزان سن به دلیل حضور فیزیکی و مشارکت جوانان در عرصههای مختلف اجتماعی در میان مردم تهران نسبت به مشارکت کنندگان در گروه سنی بالاتر نقش بیشتری دارد از طرفی در اختیار داشتن زمان کافی برای حضور در اجتماعی که گریبانگیر مشکلی اجتماعی، اقتصادی و یا اجتماعی است برای گروه سنی جوانان نسبت به بزرگسالان در مقاطع سنی دیگر بیشتر است. در این تحقیق میتوان اینطور نتیجهگیری کرد که مشارکت گروه سنی جوان بین 15-25 سال نقش مهمی در شکلگیری افکار عمومی دارند.