بررسی تأثیر میدان اجتماعی بر نگرش رأیدهندگان نسبت به سیاستگذاریهای نهادهای انتخاباتی در شهر رشت
محورهای موضوعی : فلسفه سیاسی انقلاب اسلامیمرتضی شعبانی 1 , رضا سیمبر 2 , محمد رضا اخضریان کاشانی 3
1 - دانشجوی دکتری جامعهشناسی سیاسی، واحد علوم و تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران
2 - عضو هیات علمی دانشگاه گیلان. گروه علوم سیاسی دانشکده ادبیات و علوم انسانی
3 - عضو هیأت علمی گروه اندیشه سیاسی اسلام، دانشکده معارف و اندیشه اسلامی، دانشگاه تهران، ایران
کلید واژه: مجلس شورای اسلامی, رشت, میدان اجتماعی سیاستگذاری, نهادهای انتخاباتی,
چکیده مقاله :
هدف از انجام این تحقیق افزایش سرمایهها در میدان اجتماعی برای نهادهایی که نقش اصلی در فرایند سیاستگذاری در جامعه دارند، است. به منظور تحدید موضوع مجلس شورای اسلامی به عنوان مهمترین نهاد قانونگذار در جامعه انتخاب گردید. از نظریات فیشباین و آیسک آیزن برای بررسی نگرش نسبت به سیاستگذاری نهادهای انتخاباتی و از نظریه بوردیو برای بررسی میدان اجتماعی به عنوان چارچوب نظری بهره گرفته شده است. روش اصلی این تحقیق پیمایش و ابزار گردآوری دادهها پرسشنامه محقق ساخته است. جامعه آماری این پژوهش را کلیه افرادی که واجد رأی دادن هستند، تشکیل میدهند که از این تعداد 400 نفر بهعنوان حجم نمونه انتخاب شدند. روش نمونهگیری نیز خوشهای چندمرحلهای است. از یافتههای مهم این پژوهش میتوان به تأثیر مستقیم و مثبت نگرش به میدان اجتماعی بر نگرش نسبت به سیاستگذاریهای نهاد انتخاباتی مجلس شورای اسلامی اشاره کرد. هم چنین ابعاد چهارگانه میدان اجتماعی شامل (سرمایه اقتصادی، سرمایه اجتماعی، سرمایه فرهنگی و سرمایه نمادین) نیز بر نگرش رأی دهندگان نسبت به سیاستگذاریهای مجلس شورای اسلامی تأثیر مثبت و مستقیم داشت. از دیگر نتایج میتوان به عدم رابطه بین تحصیلات و نگرش رأیدهندگان و رابطه منفی بین سن و نگرش رأیدهندگان نسبت به سیاستگذاریهای نهادهای انتخاباتی اشاره کرد. همچنین تفاوت زنان و مردان به لحاظ نگرش بر سیاستگذاری متفاوت بوده و نگرش زنان مثبتتر از مردان است.
The purpose of this research is to increase funds in the social field for institutions that play a major role in the policy making process in society. In order to limit the issue, the Islamic Council was chosen as the most important legislative body in the society. Fishbein's and Eisen's theories have been used to investigate the attitude towards the politics of electoral institutions and Bourdieu's theory has been used as a theoretical framework to investigate the social field. The main method of this research is a survey and the data collection tool is a researcher-made questionnaire. The statistical population of this research consists of all the people who are eligible to vote, of which 400 people were selected as the sample size. The sampling method is also a multi-stage cluster. One of the important findings of this research is the direct and positive effect of the attitude towards the social field on the attitude towards the policies of the electoral body of the Islamic Council. Also, the four dimensions of the social field including (economic capital, social capital, cultural capital and symbolic capital) also had a positive and direct effect on the voters' attitude towards the policies of the Islamic Council. Other results include the lack of relationship between education and voters' attitudes and the negative relationship between age and voters' attitudes towards the policies of electoral institutions. Also, the difference between women and men is different in terms of attitude towards policy making and women's attitude is more positive than men's.
_||_