اغوای ضدانقلابی گری دینی به کودکان (مورد مطالعه: انیمیشن روح «Soul»)
محورهای موضوعی : فلسفه سیاسی انقلاب اسلامی
1 - دانشجوی دکتری جامعه شناسی سیاسی جمهوری اسلامی ایران، دانشگاه شاهد، تهران، ایران
2 - استادیار علوم سیاسی و مطالعات انقلاب اسلامی، دانشگاه شاهد، تهران، ایران
کلید واژه: کودکان, روح, تربیت دینی, انقلابی گری, انیمیشن,
چکیده مقاله :
با رشد فناوری، کیفیت ساخت انیمیشنها به موازات روایتهای آنها پیچیدهتر شده است؛ به قدری که شمولیت مخاطبان از کودکان به بزرگسالان گسترش یافته و کشورهای صاحب فناوری به همین جهت تأثیرگذاری محتوایی بیش از گذشته، بدین وسیله برای انتقال پیام به نسلهای مختلف در سراسر جهان استفاده میکنند. طبعاً شناسایی مضامین اصلی و فرعی این انیمیشنها، آسیب و خطری را خاطرنشان خواهد کرد که بایستی در برنامهریزی و توسعه این صنعت متناسب با آرمانها و نیازهای انقلاب اسلامی ایران تدقیق یافته و مورد اهتمام جدی قرار گیرد. مقاله حاضر با هدف بررسی انیمیشن روح با رویکرد کیفی و روش تحلیل مضمون قصد دارد که لایه پنهان آن را که در تقابل با مبانی دینی و انقلابی میباشد، هویدا سازد. یافتهها حاکی است که نظام بینالملل با هر عاملی که معیارهای اساسی آنها را دچار تحول کند و باعث عدم تعادل در سیستم بینالملل شود، به عنوان عنصری مخل تلقی و با آن به مقابله برخواهند خاست. این محور در این انیمیشن قابل بررسی بوده که جهانبینی و گرایشهای کودکان را به دلیل تلقین پذیری بالا با رویکردی نرم و تدریجی به سوی مکاتب الحادی غرب سوق دهد تا زمینه گرایش و انتخاب آنها را در بزرگسالی، نهادینه کند. اغوای ضدانقلابیگری دینی در این انیمیشن، با اهداف غرضورزانه غربی با هدف تحول روند تربیت دینی فرزندان قابل ردیابی و شناسایی است درصورتی که در لایه آشکار و وجهه معتبر یک پیام فارغ از سمت وسوی اعتقادی و سیاسی، توانسته مقبولیتی عام یافته و تحسین عموم را برانگیزاند.
With the development of technology, the quality of making animations has become more complicated in parallel with their narratives; So much so that the inclusion of the audience has expanded from children to adults, and the countries with technology are using it to convey the message to different generations around the world in order to influence the content more than in the past. Naturally, the identification of the main and secondary themes of these animations will point out the harm and danger that should be carefully studied and given serious attention in the planning and development of this industry in accordance with the ideals and needs of the Islamic Revolution of Iran. This article aims to examine the animation "Soul" with a qualitative approach and the method of theme analysis, and aims to reveal its hidden layer, which is in opposition to religious and revolutionary foundations. The findings indicate that the international system will be considered as a disruptive element and will confront any factor that changes its basic criteria and causes imbalance in the international system. This axis can be examined in this animation, which leads children's worldview and tendencies towards Western atheistic schools with a soft and gradual approach due to high inculpability, in order to institutionalize the context of their orientation and choice in adulthood. The seduction of religious counter-revolutionism in this animation can be traced and identified with the purposeful western goals with the aim of changing the process of religious education of children, in the event that in the clear layer and the authentic face of a message regardless of religious and political bias, it has been able to gain general acceptance and arouse the admiration of the public. .
_||_