بررسی مفهومی انتقال فنآوری در صنعت خودرو با استفاده از روش نظریة داده بنیاد در دو نمونة موردی محصول پژو 301 و 2008
محورهای موضوعی : مدیریتسیداحمد مدیرقمی 1 , طهمورث سهرابی 2 , زاد اله فتحی 3
1 - گروه مدیریت تکنولوژی ، واحد تهران مرکزی، دانشگاه آزاد اسلامی ،تهران ،ایران
2 - گروه مدیریت تکنولوژی واحد تهران مرکزی، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران
3 - گروه مدیریت تکنولوژی واحد تهران مرکزی، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران
کلید واژه: صنعت خودرو, نظریة داده بنیاد, بررسی مفهومی, انتقال فنآوری, پژو,
چکیده مقاله :
پس از پذیرش برجام و علی رغم غیبت چندسالة پژو در همکاری با ایران خودرو، این شرکت با هدف انتقال فناوری، دوباره اقدام به راه اندازی پروژة مشترکی با شرکت پژو برای تولید دو محصول 301 و 2008 نمود اما مانند تجربه های تلخ گذشته، این پروژة انتقال فناوری نیز با شکست مواجه شد؛ لذا در این مقاله، مسألة انتقال فنآوری در صنعت خودرو به صورت مفهومی و با استفاده از نظریة داده بنیاد، بررسی و عوامل تأثیرگذار در آن ارائه شده است. در این مقاله از ابتدا انتقال فنآوری با انتقال دانش معادل فرض شده است و انتقال دانش در دو دستة دانش صریح و ضمنی، نقد شده است. بر اساس پیشینة پژوهش، عوامل مؤثر در انتقال فنآوری در 7 گروه طبقه بندی شده اند. در ادامه، پرسش های اصلی برای طرح در مصاحبه ها گردآوری شدند. از مصاحبه ها 42 عبارت به نام "دریافت مفهومی" به دست آمدند. سپس دریافت های مفهومی به 9 "دستة معنایی" تقسیم بندی و "ریشة ضعف" در هر دستة معنائی ارائه شد. نتایج نشان میدهند که فشار رقابتی کم در بازار خودروسازی ایران منجر به ایجاد یک انحصار شده است؛ به طوریکه گروه خودروسازی پژو، هیچ گونه فنآوری قطعات پیشرفتة خود را به تأمینکنندگان ایرانی قطعات آنها انتقال نداده است.
After accepting the JCPOA and despite Peugeot's absence from cooperation with Iran Khodro for several years, the company, with the aim of transferring technology, re-launched a joint project with Peugeot to produce two products, 301 and 2008, but like the bitter experiences of the past, This technology transfer project also failed; Therefore, in this article, the issue of technology transfer in the automotive industry is conceptually studied using the Grounded Theory of the foundation and the factors influencing it. In this article, from the beginning, technology transfer is assumed to be equivalent to knowledge transfer, and knowledge transfer is criticized in two categories: explicit and implicit knowledge. Based on the research background, the effective factors in technology transfer are classified into 7 groups. Then, the main questions for the project were collected in the interviews. From the interviews, 42 phrases called "conceptual perception" were obtained. The conceptual findings were then divided into 9 "semantic categories" and "root of weakness" in each semantic category. The results show that low competitive pressure in the Iranian automotive market has led to a monopoly, so that Peugeot Automotive Group has not transferred any of its advanced parts technology to Iranian suppliers of their parts.
_||_