طراحی الگوی عوامل مؤثر بر موفقیت کسبوکارهای کوچک و متوسط با استفاده از رویکرد تفسیری ساختاری
محورهای موضوعی : مدیریت کسب و کارمهدی حسین پور 1 , محمدجواد جمشیدی 2 , حسین کریمی 3 , میلاد بخشم 4
1 - گروه مدیریت و کارآفرینی، دانشکده علوم اجتماعی، دانشگاه رازی، کرمانشاه، ایران
2 - گروه مدیریت و کارآفرینی، دانشکده علوم اجتماعی، دانشگاه رازی، کرمانشاه، ایران
3 - گروه مدیریت و کارآفرینی، دانشکده علوم اجتماعی، دانشگاه رازی، کرمانشاه، ایران
4 - گروه مدیریت و کارآفرینی، دانشکده علوم اجتماعی، دانشگاه رازی، کرمانشاه، ایران
کلید واژه: شرکتهای کوچک و متوسط, موفقیت, توسعه ملی و منطقهای, رویکرد تفسیری ساختاری,
چکیده مقاله :
امروزه شرکتهای کوچک و متوسط به عنوان یکی از حوزههایی که توانایی بالایی در توسعه ملی و منطقه ای دارد شناخته میشود و به بهبود فناوری محلی و توسعه کارآفرینان بومی کمک میکنند. این مقاله با هدف شناسایی عوامل مؤثر بر موفقیت کسب و کارهای کوچک و متوسط در شهر کرمانشاه با استفاده از رویکرد تفسیری ساختاری تهیه شده است. پژوهش حاضر ازنظر هدف کاربردی بوده و ازنظر روششناسی کیفی با رویکرد توصیفی تحلیلی هست. جهت تهیه دادهها ابتدا با مرور مبانی نظری و استفاده ازنظر 19 متخصص بهعنوان اعضای پانل از طریق روش دلفی مهمترین عوامل موفقیت کسب و کارهای کوچک و متوسط در شهر کرمانشاه شناسایی و برای تجزیهوتحلیل اطلاعات نیز از 19 متخصص درروش مدلسازی ساختاری- تفسیری استفاده شد. جامعه اماری پژوهش شامل مدیران، کارشناسان و خبرگان در حوزه کسب و کارهای کوچک و متوسط بود که با استفاده از روش نمونهگیری هدفمند 21 نفر انتخاب شدند. نتایج پژوهش حاکی از آن است که از بین عوامل مؤثر بر موفقیت کسب و کارهای کوچک و متوسط، حمایتهای همه جانبه دولت به عنوان کلیدی ترین عامل مؤثر بر موفقیت کسب و کارهای کوچک و متوسط در شهر کرمانشاه شناخته شده است.
Today, small and medium-sized enterprises are recognized as one of the areas that has a high ability for national and regional development and helping to improve local technology and develop Native entrepreneurs. this paper aims to identify the factors affecting the success of small and medium enterprises in kermanshah city using structured interpretative approach. the present study in terms of the target is an applied and in terms of qualitative methodology with analytical descriptive approach. in order to provide data, first by reviewing the theoretical bases and using 21 experts as panel members through the delphi method, the most important success factors small and medium enterprises in kermanshah city Identification and to analyze the data, 21 experts were used in structural and structural modeling. The statistical population of the study included managers, experts and connoisseurs in the field of small and medium enterprises, who were selected using the targeted sampling method of 21 people. The results indicate that among the factors affecting the success of small and medium enterprises in Kermanshah, All-round government support and The level of experience and skills of the manager as The key factors in this study Were recognized.
_||_