ارائه چارچوب انتقال تکنولوژی در بانکداری الکترونیک
محورهای موضوعی : مدیریتمهدی ده بید 1 , اشرف شاه منصوری 2 , سید علیرضا درخشان 3
1 - گروه مدیریت تکنولوژی، واحد تهران جنوب، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران
2 - گروه مدیریت، واحد تهران جنوب، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران
3 - گروه کامپیوتر، واحد تهران جنوب، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران
کلید واژه: فناوری اطلاعات, بانکداری, انتقال تکنولوژی,
چکیده مقاله :
هدف این تحقیق ارائه چارچوب انتقال تکنولوژی در صنعت بانکداری الکترونیک که به روش آمیخته و از نوع پژوهشهای کاربردی است. جامعه آماری در بخش کیفی شامل 17 نفر از خبرگان و در بخش کمی شامل 451 کارشناسان صنعت بانکداری در حوزه فناوری اطلاعات و انتقال تکنولوژی بودند که تعداد 207 نفر از آنها به شیوه طبقهای با تخصیص متناسب انتخاب شدند. در این راستا، تعداد 14 مولفه از تحلیل خبره به منظور تشکیل چارچوب انتقال تکنولوژی شناسایی شد. روایی محتوای آنها از طریق تحلیل عاملی تأییدی مورد تأیید قرار گرفت. در نظرسنجی کارشناسان از نظر عملیاتی بودن در صنعت مربوطه و همچنین اهمیت حضور آنها در چارچوب انتقال تکنولوژی و از طریق آزمون تی-استودنت مورد بررسی قرار گرفته و به 9 مولفه تقلیل یافت. یافتهها شامل 9 مولفه معنادار است: شناسایی نیازهای فناوری، بروزرسانی، تحقیق و توسعه، مذاکره، انتقال دانش فنی، کسب دانش عملیاتی، پیاده سازی دانش فنی، ارائه طرح انتقال و تأمین زیرساختها. در انتها با استفاده از تحلیل AHP به اولویتسنجی مولفهها در پیادهسازی چارچوب انتقال تکنولوژی پرداخته شد.
The aim of this study is to present a technology transfer framework in the electronic banking industry, which is a mixed method and applied research type. The statistical population included 17 experts in the qualitative section and 451 information technology and technology transfer experts in the banking industry in the quantitative section, of which 207 were selected in a stratified sampling method with proportional allocation. To do this, a number of 14 components were identified from the expert analysis in order to form the technology transfer framework. Their content validity was verified through confirmatory factor analysis. In the survey of experts, in terms of being operational in the relevant industry, as well as the importance of their presence in the framework of technology transfer, through the T-Student test, it was reduced to 9 components. The findings include 9 meaningful components: identifying technology needs, updating, research and development, negotiation, technical knowledge transfer, operational knowledge acquisition, technical knowledge implementation, transfer plan presentation and infrastructure provision. Finally, using AHP analysis, the prioritization of the components in the implementation of the technology transfer framework was discussed.
_||_