بکارگیری مدل نوآوریباز در توانمندسازی شرکتهای کوچک و متوسط (SMEs) برای همکاری استراتژیک با شرکتهای بزرگ (مطالعه درصنعت آرایشی- بهداشتی)
محورهای موضوعی : مدیریت کسب و کارکامبیز طالبی 1 , زهرا عابدینی مقانکی 2
1 - گروه کسب و کار جدید، دانشکده کارآفرینی، دانشگاه تهران، تهران، ایران
2 - گروه کارآفرینی، پردیس بین المللی کیش، دانشگاه تهران، کیش، ایران
کلید واژه: نوآوری, همکاری استراتژیک, نوآوریباز, توانمندسازی SMEs,
چکیده مقاله :
تحقق اهداف چشم انداز بیست ساله کشور نیازمند توسعه ظرفیت خلاقیت و نوآوری است. تقویت ظرفیت نوآوری کشور، توانمندسازی شرکتها و در نهایت رشد اقتصادی را به همراه دارد. امروزه با پیشرفتهای صورت گرفته در علم و تکنولوژی و پیچیدگی آن در دنیای کسبوکار، توسعه دانش و تکنولوژی در حد توان یک فرد و یا شرکت کوچک و متوسط نیست بلکه نیازمند تعاملات با شرکتهای بزرگ و همکاریهای استراتژیک می باشد. هدف این تحقیق بکارگیری مدل نوآوریباز در توانمندسازی شرکتهای کوچک و متوسط آرایشی-بهداشتی برای همکاری استراتژیک با شرکتهای بزرگ می باشد. به عبارتی در می یابیم نوآوریباز چگونه به این کسبوکارها کمک میکند تا توانمند شوند و با شرکتهای بزرگتر مشارکت نموده و خطرات پیرامون خود را کاهش دهند. در این تحقیق از روش تحقیق کیفی و بر اساس نظریه زمینهای استفاده گردیده است و مصاحبه با 20 مدیرکارآفرین و نخبه صنعت آرایشی-بهداشتی انجام شده است. در این مطالعه یافته شد همکاری بین سازمانی میتواند محرک مهمی برای پیشرفت نوآوری و راهبردهای توانمندسازی در ابعاد متفاوت باشد.
Achieving the goals of the country's 20-year vision requires developing the capacity for creativity and innovation. Strengthening the country's innovation capacity leads to innovation and empowerment of companies and ultimately economic growth. Today, with the advances made in science and technology and its complexity in the business world, the development of knowledge and technology is not within the capabilities of an individual or a small and medium company, but requires interactions with large companies and strategic cooperation. The purpose of this study is to apply the open innovation model in empowering small and medium enterprises (SMEs) for strategic cooperation with large companies. In other words, we find out how open innovation helps small and medium-sized businesses build their competitive advantage through innovation and partnerships with larger companies, and reduce the risks around them. In this research, a qualitative research method based on field theory has been used and interviews with 20entrepreneurial and elite managers of the cosmetics industry specializing in strategic cooperation have been conducted. In this study, it was found that inter-organizational cooperation can be an important stimulus for the development of innovation and empowerment strategies in different dimensions.
_||_