ارائه مدل کارآمد ظرفیتهای مالیاتی تجارت الکترونیک در ایران
محورهای موضوعی : بازاریابیعلی رضا مهرپویان 1 , مرتضی بکی حسکویی 2
1 - گروه مدیریت بازرگانی، واحد تهران مرکزی، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران
2 - گروه مدیریت بازرگانی، واحد تهران مرکزی، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران
کلید واژه: ایران, تجارت الکترونیک, ظرفیت مالیاتی,
چکیده مقاله :
این پژوهش با هدف ارائه مدل کارآمد ظرفیتهای مالیاتی تجارت الکترونیک در ایران صورت پذیرفته است. پژوهش از نوع کیفی و اکتشافی بوده و روش پژوهش تحلیل مضمون میباشد. ابزار استفاده شده برای گردآوری دادهها، مصاحبه بوده است. جامعه آماری پژوهش شامل کارشناسان ارشد امور مالیاتی آشنا به تجارت الکترونیک بودهاند که حداقل دارای تحصیلات کارشناسی ارشد و حداقل 5 سال سابقه کاری مرتبط دارند. برای نمونهگیری از روش نمونهگیری نظری استفاده شده و در مجموع 14 نفر مورد مصاحبه قرار گرفتند. تحلیل دادههای حاصل از مصاحبه نشان داد که مدل کارآمد ظرفیتهای مالیاتی تجارت الکترونیک دارای سه تم (تم ساختاری، تم شناختی و تم عملکردی) و 6 مقوله و 21 مفهوم میباشند که در مجموع شبکه مضامین حاصل از استخراج عوامل در مصاحبههای صورت گرفته شده ارائه گردید. طبق یافتهها تم ساختاری ظرفیتهای مالیاتی تجارت الکترونیک دارای مقولههای زیرساختهای مالیاتی و اصلاحات ساختاری و تم شناختی دارای دو مقوله بینش مودیان مالیاتی و سیستم اطلاعات مالیاتی و تم عملکردی دارای دو مقوله صحت و شایستگی مالیاتی و عملکرد نظام مالیاتی بوده است.
This study was conducted to provide an efficient model of e-commerce tax capacity in Iran. The research is of qualitative and exploratory type and its method is of thematic analysis type. The tool used to collect the data was an interview. The statistical population of the study included senior tax experts familiar with e-commerce who have at least a master's degree and at least 5 years of relevant work experience. Theoretical sampling method was used for sampling and a total of 14 people were interviewed. Analysis of interview data showed that the efficient e-commerce tax capacity model has three themes (structural theme, cognitive theme and functional theme) and 6 categories and 21 concepts.In general, a network of themes derived from factor extraction was presented in the interviews. According to the findings, the structural theme of e-commerce tax capacities had the categories of tax infrastructure and structural reforms and the cognitive theme had two categories of taxpayers' insight and tax information system and the functional theme had two categories of tax accuracy and tax system performance.
_||_