عوامل مؤثر درگرایش نوجوانان به ارزش های اخلاقی(مطالعه موردی دانش آموزان سال سوم راهنمایی استان همدان در سال تحصیلی 84-1383)
محورهای موضوعی : جامعه شناختیمحمد صادق مهدوی 1 , امین زارعی 2
1 - استاد جامعه شناسی دانشگاه شهید بهشتی
2 - مدرس مدعو، گروه علوم اجتماعی دانشگاه پیام نور، ایران
کلید واژه: ارزشهای اخلاقی, پذیرش اجتماعی, باورهای مذهبی, انتظارفایده, احساس محرومیت نسبی, رضایت ا جتماعی,
چکیده مقاله :
در این پژوهش به منظور بررسی میزان گرایش دانش آموزان به ارزش های اخلاقی و عوامل مرتبط با آن از نظریـههـای مختلف روانشاسی و جامعه شناسی استفاده شده اسـت. پـژوهش بـه روش پیمـایش مقطعـی و بـا اسـتفاده از ابـزار پرسشنامه روی 817 نفر دانش آموز دختر و پسر سال سوم راهنمایی استان همدان (شهری و روستایی) با اسـتفاده از روش نمونه گیری طبقه ای، اجرا شده است. روابط بین متغیرها نشان داد که متغیرهای پایبندی والدین به ارزش های اخلاقی، باورهای مذهبی دانش آموزان، پایبندی دوستان به ارزش های اخلاقـی، پایبنـدی معلمـان بـه ارزش هـای اخلاقی، پذیرش اجتماعی ارزش های اخلاقی، رضایت اجتماعی دانش آموزان، انتظـار فایـده ارزش هـای اخلاقـی، ارزیابی فایده ارزش های اخلاقی و اعتماد اجتماعی دانش آموزان با گرایش دانش آمـوزان بـه ارزش هـای اخلاقـی همبستگی مستقیم و معنی داری داشته اند. متغیرهای احساس محرومیت نسـبی دانـش آمـوزان و پایگـاه اقتصـادی– اجتماعی والدین هم با گرایش دانش آموزان به ارزش هـای اخلاقـی رابطـه معکـوس و معنـی داری داشـته اسـت. همچنین دختران نسبت به پسران گرایش بیشتری به ارزش های اخلاقی داشته اند. نتایج تحلیل رگرسیون هـم نشـان داد که متغیرهای پایبندی والدین، انتظار فایده، باورهای مذهبی دانش آمـوز، پـذیرش اجتمـاعی، پایبنـدی معلمـان و رضایت اجتماعی دانش آموزان تاثیر مثبت و معنی داری بر گرایش دانش آموزان به ارزش های اخلاقی داشته اند