بررسی ویژگی های روانسنجی مقیاس هوش نخبگان و رابطه آن با تست هوش دومینو دردانش آموزان دوره راهنمایی و دبیرستان شهر
محورهای موضوعی : فصلنامه تحقیقات روانشناختیمعصومه عسگری 1 , حیدر علی هومن 2 , فرشته احمدی 3
1 - کارشناس ارشد رشته سنجش و اندازه گیری، دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکزی
2 - دانشیار روانشناسی دانشگاه ازاد واحد تهران مرکز
3 - کارشناس ارشد رشته سنجش و اندازه گیری دانشگاه ازاد واحد تهران مرکز
کلید واژه: هوش, ویژگی های روان سنجی و دانشآموزان,
چکیده مقاله :
در این پژوهش ویژگی های روان سنجی مقیاس هوش بررسی شده است. یک گروه نمونه با حجم 394 نفر از طریق نمونه برداری تصادفی چندمرحلهای انتخاب و به سیاهه تست هوش دانشآموز (1387) پاسخ دادند. سیاهه مذکور، شامل 50 سؤال بود . ضریب آلفای کرونباخ 733/0 به دست آمد. بررسی روایی سازه از طریق تحلیل مؤلفه¬های اصلی نشان می دهد 8 عامل استخراج شده ، 4/31 درصد کل واریانس متغیرها را تبیین می کند. 8 عامل مشتمل است بر: 1) استدلال منطقی ریاضی; 2) یکپارچگی مرکزی; 3) حافظه بلندمدت; 4) استدلال استقرایی; 5) تشخیص موقعیت مکانی تصاویر6 ) تشخیص شباهتهای اشکال; 7) اطلاعات عمومی; 8)حافظه کوتاه¬مدت است. برای بررسی روایی همگرا از آزمون هوش دومینو استفاده شد. همبستگی بین فرم 50 سؤالی تست هوش دانشآموز و تست هوش دومینو بر روی گروه نمونه ای به حجم 970 نفر محاسبه و نتایج حاصل از آن نشان می¬دهد عامل 1 (استدلال منطقی ریاضی) با آزمون هوش دومینوهمبستگی دارد و اما کل پرسشنامه با سیاهه هوش دومینو همبستگی معنادار ندارد. در نهایت نرم درصدی برای پرسشنامه تهیه شد.