رابطه مؤلفههای بهزیستی روانشناختی با سلامت عمومی در بین دانشآموزان دبیرستانی
محورهای موضوعی : فصلنامه تحقیقات روانشناختیعلی دلاور 1 , شیرین کوشکی 2 , مرجان جلالی فراهانی 3
1 - استاد دانشگاه علامه طباطبایی
2 - استادیار دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکز
3 - کارشناس ارشد رشته سنجش و اندازه گیری دانشگاه ازاد اسلامی واحد تهران مرکز
کلید واژه: سلامت, سلامت عمومی, بهزیستی روانشناختی, دانشآموز,
چکیده مقاله :
پژوهش حاضر رابطه مؤلفه¬های بهزیستی روانشناختی با سلامت عمومی در بین دانش¬آموزان دبیرستانی را مورد مطالعه قرار می¬دهد. بدین منظور یک گروه نمونه با حجم 362 دانش¬آموز(172 پسر و190 دختر) به شیوه نمونه¬برداری تصادفی چندمرحله¬ای انتخاب و به دو مقیاس بهزیستی روانشناختی و سلامت عمومی پاسخ دادند. نتایج حاصل از اعتباریابی نشان داد، ضریب اعتبار مقیاس از طریق فرمول کلی آلفای کرونباخ برای مقیاس بهزیستی روانشناختی برابر با 923/0 و برای مقیاس سلامت عمومی برابر 941/0 است. به منظور تجزیه و تحلیل داده¬ها از ضریب همبستگی پیرسون و رگرسیون چند متغیری استفاده شد. نتایج نشان می¬دهد، بین شش مؤلفه بهزیستی روانشناختی و نمره کلی سلامت عمومی رابطه منفی معنادار در سطح 001/0 وجود دارد. در نهایت سه مؤلفه پذیرش خود، تسلط بر محیط، و روابط مثبت با دیگران می¬تواند سلامت عمومی دانش¬آموزان دبیرستانی را پیش¬بینی کند.