تحلیل جامعهشناختی تئوریهای حسابداری
محورهای موضوعی : حسابداری مالی و حسابرسی
زهرا مداحی
1
,
رضا غلامی جمکرانی
2
,
مجید زنجیردار
3
,
حسن خیری
4
1 - گروه حسابداری، دانشکده علوم انسانی، واحد قم، دانشگاه آزاد اسلامی، قم، ایران
2 - گروه حسابداری، دانشکده علوم انسانی، واحد قم، دانشگاه آزاد اسلامی، قم، ایران
3 - گروه مدیریت مالی، دانشکده مدیریت، واحد اراک، دانشگاه آزاد اسلامی، اراک ، ایران
4 - گروه جامعهشناسی، دانشکده علوم انسانی، واحد قم، دانشگاه آزاد اسلامی، قم، ایران
کلید واژه: انتقادی, تفسیرگرایی, اثباتگرایی, واژههای کلیدی: تئوریهای حسابداری, پارادایمهای جامعهشناسی,
چکیده مقاله :
چکیده با توجه به وجود پارادایمها و تئوریهای متنوع در حسابداری و فقدان دستهبندی مشخص نظریههای حسابداری و از آنجایی که حسابداری دانش اجتماعی است، بر آن شدیم تا نظریههای حسابداری را به بافت وسیعتر جامعهشناختی آنها ارتباط دهیم. جهت نیل به این هدف از روش تحلیل مضمون استفاده کردیم. به این گونه که ابتدا با بررسی مکاتب و نظریههای جامعهشناسی سه پارادایم اصلی اثباتگرایی، تفسیرگرایی و انتقادی، شناسایی و مؤلفههایی که معرف و شاخصههای این پارادایمها بود از مضامین استخراج و دستهبندی شده سپس خروجیها به تأیید اساتید جامعهشناسی رسانده و پس از آن تئوریهای مختلف حسابداری با استفاده از روش فیشبرداری از کتب و متون و مقالات استخراج و مؤلفههای جامعهشناسی در مضامین تئوریهای حسابداری جستجو و تجزیه و تحلیل شده و در پایان تئوریهای حسابداری با توجه به مضامین استخراج شده و کدهای تحلیلی آن دستهبندی و بر اساس نتایج بدست آمده تحلیل و تفسیر شده است. نتایج تجزیه و تحلیل مضامین، تئوریهای حسابداری را در سه دسته پارادایمهای اصلی جامعهشناسی، اثباتگرا، تفسیرگرا و انتقادی قرار داد و با توجه به نتایج بدست آمده تحقیق، اکثر تئوریهای حسابداری در دسته تئوریهای تفسیرگرایی قرار گرفتهاند که این نشاندهنده نقش مؤثر افراد مرتبط با این تئوریها از جمله حسابداران، مدیران و سرمایهگذاران و ... میباشد و همچنین موضوع اختلاط پارادایمی در بین برخی تئوریهای حسابداری به چشم میخورد
Abstract Due to the existence of various paradigms and theories in accounting and the lack of a clear classification of accounting theories, as well as the lack of a complete and well-defined framework of accounting theories in terms of sociological paradigms, we decided to take accounting theories into a broader sociological context. Communicate them. To achieve this goal, we used the content analysis method. In this way, first, by examining sociological schools and theories, the three main paradigms of positivism, interpretative and criticism were identified and the components that were the characteristics of these paradigms were extracted and categorized from the themes, and then the outputs were approved by professors. Sociology and then accounting theories and various theories using the method of extracting books and texts and articles extracted and sociological components in the context of accounting theories are searched and analyzed and at the end of accounting theories according to The extracted themes and their analytical codes are classified and analyzed and interpreted based on the obtained results.The results of thematic analysis placed accounting theories in three main categories of sociological, positivist, interpretive and critical paradigms. According to the research results, most accounting theories are in the category of interpretive theories. This shows the effective role of people related to these theories, including accountants, managers and investors, etc. There is also the issue of paradigmatic sputum among some accounting theories.
فهرست منابع
هندریکسان، ال دان اس و ون بردا، میکل اف، (۱۳۸۴)، "تئوریهای حسابداری، جلد دوم"، ترجمه پارسائیان، علی، جلد دوم، انتشارات ترمه، چاپ اول
_||_