تعیین رابطه پریشانی روانشناختی و شفقت خود با شکست عاطفی در دانشجویان دختر و پسر
محورهای موضوعی : روان شناسیمونا محمدی پور 1 , شهناز گیلی 2
1 - گروه روانشناسی دانشکدۀ علوم انسانی، دانشگاه آزاد واحد تهران مرکز ،تهران،ایران
2 - گروه روانشناسی دانشکدۀ علوم انسانی، دانشگاه آزاد واحد تهران مرکز،تهران،ایران
کلید واژه: شکست عاطفی, پریشانی روانشناختی, شفقت خود, دانشجویان,
چکیده مقاله :
این پژوهش با هدف تعیین رابطه پریشانی روانشناختی و شفقت خود با شکست عاطفی در دانشجویان دختر و پسر دانشگاه آزاد اسلامی تهران مرکز انجام شد. طرح پژوهش، همبستگی بود. جامعه آماری شامل کلیه دانشجویان دانشکده روانشناسی دانشگاه آزاد اسلامی تهران مرکز در سال تحصیلی 1402-1401 بود و از بین آنان 160 نفر به طور هدفمند و بر مبنای ملاکهای ورود انتخاب شدند. ابزار جمعآوری دادهها شامل سیاهه نشانگان ضربه عشق راس، پرسشنامه پریشانی روانشناختی کسلر و پرسشنامه شفقت خود نف بود. جهت تحلیل دادهها از ضریب همبستگی پیرسون و تحلیل رگرسیون گام به گام و نرمافزار SPSS-26 استفاده شد. یافتهها نشان داد که پریشانی روانشناختی با شکست عاطفی رابطه مثبت و معنیداری دارد. شفقت خود نیز با شکست عاطفی رابطه منفی و معنیداری داشت. در مجموع 19 درصد از واریانس شکست عاطفی توسط پریشانی روانشناختی و شفقت خود تبیین شد (05/0>p). لذا از این متغیرهای روانشناختی میتوان جهت ایمنسازی دانشجویان در برابر مشکلات عاطفی استفاده نمود و پیشنهاد میشود مراکز مشاوره دانشگاهها از این نتایج بهره گیرند.
This research was conducted with the aim of determining the relationship between psychological distress and self-compassion with emotional failure in male and female students of Tehran Islamic Azad University. The research design was correlation. The statistical population included all the students of the Faculty of Psychology of Tehran Islamic Azad University in the academic year 1401-1402 and among them 160 people were selected purposefully and based on the entry criteria. The data collection tools included Ross' love trauma list, Kessler's Psychological Distress Questionnaire and Nef's Self-Compassion Questionnaire. Pearson's correlation coefficient and step-by-step regression analysis and SPSS-26 software were used to analyze the data. The findings showed that psychological distress has a positive and significant relationship with emotional failure. Self-compassion also had a negative and significant relationship with emotional failure. In total, 19% of the variance of emotional failure was explained by psychological distress and self-compassion (p<0.05). Therefore, these psychological variables can be used to protect students against emotional problems, and it is suggested that university counseling centers take advantage of these results